Farmotorostól a szépségdíjas lázadóig

Az Ikarus az a magyar márka, amely képes volt meghódítani a világot. A buszok nyugati exportra is készültek, rengeteg változatban.

Városi séták

2024.02.23 | olvasási idő: kb. 1 perc


Az Ikarus az a magyar márka, amely képes volt meghódítani a világot. A buszok nyugati exportra is készültek, rengeteg változatban.

Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 23-án jött létre az Uhri Testvérek Autókarosszéria- és Járműgyára államosítását követően, az Ikarus Gép és Fémáru Rt. és a Repülőgépgyár Rt. összevonásával. Két évvel később megszületett az Ikarus márka, ezzel megkezdődött a nagyüzemi autóbuszgyártás Magyarországon.

Az Ikarus mérnökei több olyan busztípust fejlesztettek, melyre a nyugati világ is felfigyelt, többek között itt készült a világ első önhordó karosszériával rendelkező busza, és itt készítettek először nagy sorozatban csuklós buszokat. Az Ikarus talán legjellegzetesebb gyártmánya a farmotoros, az ún. Faros volt. Az autóbuszok mellett trolibuszokat is gyártottak.

A hatvanas években fejlesztették ki a komplett, sokoldalú buszcsaládot, a 200-as modelleket, ez lett az Ikarus legsikeresebb terméke, közel 200000 darabot értékesítettek világszerte. Ebben része volt a zseniális formatervezőnek, Finta Lászlónak, a busz az 1969-es Nizzai Autóbusz Héten elnyerte a luxuskategória szépségdíját. 

Az Ikarus 1984-ben ért a csúcsra, évi 14 ezer busz gyártásával a világ negyedik legnagyobb buszgyártója lett. 

Tartsanak velünk, nézzék meg a legendás Ikarus buszokat kattintható képgalériánkban!


 

  1. Farmotoros Ikarus 66-os típusú autóbusz (MTI fotó: Sziklai Dezső)
  2. Ikarus 30 típusú autóbusz (MTI fotó: Járai Rudolf)
  3. Babakocsi gyártása az Ikarus gyárban (MTI fotó: Vadas Ernő)
  4. Autóbuszok a szerelőcsarnokban (MTI fotó: Mező Sándor)
  5. Ikarus 55 típusú farmotoros autóbusz (MTI fotó: Bányász Anni)
  6. Ikarus 630 típusú autóbusz (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  7. Ikarus 555 típusú autóbusz a Budapesti Ipari Vásáron (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  8. Ikarus autóbuszok a Hősök terén (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  9. Utasok ülnek a farmotoros Ikarus 66-os autóbuszon (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  10.  Ikarus speciális hűtőkocsi (MTI fotó: Jármai Béla)
  11. Városnéző busz bemutatója (MTI fotó: Marosi László)
  12. Ikarus Gyár nagy szerelőcsarnoka (MTI fotó: Tóth E. Sándor)
  13. Ikarus busz szerelése a gyár udvarán (MTI Fotó: Birgés Árpád)
  14.  Próbaútra indul az Ikarus speciális hűtőkocsija (MTI Fotó: Percze Lajos)
  15. Reklámfotó az Ikarus 630-as autóbuszáról (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  16. Az NDK számára készült Ikarus 31-es autóbuszok (MTI fotó: Tóth E. Sándor)
  17. Ikarus 180 - elővárosi-városi csuklós busz (MTI Fotó: Balassa Ferenc)
  18. Ikarus 311-es típusú autóbusz (MTI Fotó: Gere László)
  19. Ikarus autóbuszok Guinea fővárosában (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  20. Ikarus 556-os típusú elővárosi autóbusz (MTI Fotó: Lajos György)
  21. Ikarus 556-os típusú autóbusz utastere (MTI Fotó: Lajos György)
  22. Ikarus busz (MTI Fotó: Balassa Ferenc)
  23. Volvo alvázra szerelt Ikarus 657 típusú turista autóbusz (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  24. Az Ikarus 250-es és 260-as típusjelű autóbuszai (MTI Fotó: Mező Sándor)

Borítókép: Faros városi-elővárosi autóbusz MTI Fotó: Jármai Béla 

Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 326 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

„Ugyanaz a játékos kedv vezet, mint a gyerekeket, amikor önfeledten rajzolhatok.”

100 éve született Reich Károly.

Határtalan cinkosság, ami összeköt bennünket

Milyen jó, ha számíthatunk egymásra! Önöknek mi a kedvenc testvértörténetük? Vidám lapozható fotóválogatás a testvérek napja alkalmából.

Eger hősei és krónikása

Minden évben október 17-én a győzelem napjára, az 1552-es ostrom hősi várvédőire, és a történetüket megörökítő íróra, Gárdonyi Gézára emlékezünk.

Harmincöt évvel ezelőtt indult újra a Budavári sikló

A gőzüzemű sikló a II. világháborúban súlyosan megsérült: a felső fogadóállomást és az ott várakozó szerelvényt bombatámadás érte. Az átépített, elektromos üzemű Budavári siklót 1986. június 4-én adták át újból a forgalomnak.