Farmotorostól a szépségdíjas lázadóig

Az Ikarus az a magyar márka, amely képes volt meghódítani a világot. A buszok nyugati exportra is készültek, rengeteg változatban.

Cikksorozat: Városi séták

2024.02.23
1 perc

Az Ikarus az a magyar márka, amely képes volt meghódítani a világot. A buszok nyugati exportra is készültek, rengeteg változatban.

Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 23-án jött létre az Uhri Testvérek Autókarosszéria- és Járműgyára államosítását követően, az Ikarus Gép és Fémáru Rt. és a Repülőgépgyár Rt. összevonásával. Két évvel később megszületett az Ikarus márka, ezzel megkezdődött a nagyüzemi autóbuszgyártás Magyarországon.

Az Ikarus mérnökei több olyan busztípust fejlesztettek, melyre a nyugati világ is felfigyelt, többek között itt készült a világ első önhordó karosszériával rendelkező busza, és itt készítettek először nagy sorozatban csuklós buszokat. Az Ikarus talán legjellegzetesebb gyártmánya a farmotoros, az ún. Faros volt. Az autóbuszok mellett trolibuszokat is gyártottak.

A hatvanas években fejlesztették ki a komplett, sokoldalú buszcsaládot, a 200-as modelleket, ez lett az Ikarus legsikeresebb terméke, közel 200000 darabot értékesítettek világszerte. Ebben része volt a zseniális formatervezőnek, Finta Lászlónak, a busz az 1969-es Nizzai Autóbusz Héten elnyerte a luxuskategória szépségdíját. 

Az Ikarus 1984-ben ért a csúcsra, évi 14 ezer busz gyártásával a világ negyedik legnagyobb buszgyártója lett. 

Tartsanak velünk, nézzék meg a legendás Ikarus buszokat kattintható képgalériánkban!


 

  1. Farmotoros Ikarus 66-os típusú autóbusz (MTI fotó: Sziklai Dezső)
  2. Ikarus 30 típusú autóbusz (MTI fotó: Járai Rudolf)
  3. Babakocsi gyártása az Ikarus gyárban (MTI fotó: Vadas Ernő)
  4. Autóbuszok a szerelőcsarnokban (MTI fotó: Mező Sándor)
  5. Ikarus 55 típusú farmotoros autóbusz (MTI fotó: Bányász Anni)
  6. Ikarus 630 típusú autóbusz (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  7. Ikarus 555 típusú autóbusz a Budapesti Ipari Vásáron (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  8. Ikarus autóbuszok a Hősök terén (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  9. Utasok ülnek a farmotoros Ikarus 66-os autóbuszon (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  10.  Ikarus speciális hűtőkocsi (MTI fotó: Jármai Béla)
  11. Városnéző busz bemutatója (MTI fotó: Marosi László)
  12. Ikarus Gyár nagy szerelőcsarnoka (MTI fotó: Tóth E. Sándor)
  13. Ikarus busz szerelése a gyár udvarán (MTI Fotó: Birgés Árpád)
  14.  Próbaútra indul az Ikarus speciális hűtőkocsija (MTI Fotó: Percze Lajos)
  15. Reklámfotó az Ikarus 630-as autóbuszáról (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  16. Az NDK számára készült Ikarus 31-es autóbuszok (MTI fotó: Tóth E. Sándor)
  17. Ikarus 180 - elővárosi-városi csuklós busz (MTI Fotó: Balassa Ferenc)
  18. Ikarus 311-es típusú autóbusz (MTI Fotó: Gere László)
  19. Ikarus autóbuszok Guinea fővárosában (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  20. Ikarus 556-os típusú elővárosi autóbusz (MTI Fotó: Lajos György)
  21. Ikarus 556-os típusú autóbusz utastere (MTI Fotó: Lajos György)
  22. Ikarus busz (MTI Fotó: Balassa Ferenc)
  23. Volvo alvázra szerelt Ikarus 657 típusú turista autóbusz (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  24. Az Ikarus 250-es és 260-as típusjelű autóbuszai (MTI Fotó: Mező Sándor)

Borítókép: Faros városi-elővárosi autóbusz MTI Fotó: Jármai Béla 

Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 326 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

„Gyere, kislány, gyere!”

Magyarország első lánybandája, a Beatrice alapítóját, Csuka Mónikát köszöntjük születésnapja alkalmából.

Szovjet csapatkivonás Magyarországról

1990. március 10-én Moszkvában aláírták a szovjet csapatok Magyarországról való kivonásáról szóló egyezményt. 1991. júni...

Az elefántok világnapja

A ma élő legnagyobb szárazföldi állatokért szinte mindenki rajong. Tíz évvel ezelőtt azért indult útjára a címadó kezdem...

Hetven rózsaszál

Születésnapján köszöntjük Csongrádi Kata színész- és énekesnőt, aki színpadi művek szerzője, számos filmben szerepelt és...