Az Ikarus az a magyar márka, amely képes volt meghódítani a világot. A buszok nyugati exportra is készültek, rengeteg változatban.
Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár 1949. február 23-án jött létre az Uhri Testvérek Autókarosszéria- és Járműgyára államosítását követően, az Ikarus Gép és Fémáru Rt. és a Repülőgépgyár Rt. összevonásával. Két évvel később megszületett az Ikarus márka, ezzel megkezdődött a nagyüzemi autóbuszgyártás Magyarországon.
Az Ikarus mérnökei több olyan busztípust fejlesztettek, melyre a nyugati világ is felfigyelt, többek között itt készült a világ első önhordó karosszériával rendelkező busza, és itt készítettek először nagy sorozatban csuklós buszokat. Az Ikarus talán legjellegzetesebb gyártmánya a farmotoros, az ún. Faros volt. Az autóbuszok mellett trolibuszokat is gyártottak.
A hatvanas években fejlesztették ki a komplett, sokoldalú buszcsaládot, a 200-as modelleket, ez lett az Ikarus legsikeresebb terméke, közel 200000 darabot értékesítettek világszerte. Ebben része volt a zseniális formatervezőnek, Finta Lászlónak, a busz az 1969-es Nizzai Autóbusz Héten elnyerte a luxuskategória szépségdíját.
Az Ikarus 1984-ben ért a csúcsra, évi 14 ezer busz gyártásával a világ negyedik legnagyobb buszgyártója lett.
Tartsanak velünk, nézzék meg a legendás Ikarus buszokat kattintható képgalériánkban!
- Farmotoros Ikarus 66-os típusú autóbusz (MTI fotó: Sziklai Dezső)
- Ikarus 30 típusú autóbusz (MTI fotó: Járai Rudolf)
- Babakocsi gyártása az Ikarus gyárban (MTI fotó: Vadas Ernő)
- Autóbuszok a szerelőcsarnokban (MTI fotó: Mező Sándor)
- Ikarus 55 típusú farmotoros autóbusz (MTI fotó: Bányász Anni)
- Ikarus 630 típusú autóbusz (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- Ikarus 555 típusú autóbusz a Budapesti Ipari Vásáron (MTI Fotó: Fényes Tamás)
- Ikarus autóbuszok a Hősök terén (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- Utasok ülnek a farmotoros Ikarus 66-os autóbuszon (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- Ikarus speciális hűtőkocsi (MTI fotó: Jármai Béla)
- Városnéző busz bemutatója (MTI fotó: Marosi László)
- Ikarus Gyár nagy szerelőcsarnoka (MTI fotó: Tóth E. Sándor)
- Ikarus busz szerelése a gyár udvarán (MTI Fotó: Birgés Árpád)
- Próbaútra indul az Ikarus speciális hűtőkocsija (MTI Fotó: Percze Lajos)
- Reklámfotó az Ikarus 630-as autóbuszáról (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- Az NDK számára készült Ikarus 31-es autóbuszok (MTI fotó: Tóth E. Sándor)
- Ikarus 180 - elővárosi-városi csuklós busz (MTI Fotó: Balassa Ferenc)
- Ikarus 311-es típusú autóbusz (MTI Fotó: Gere László)
- Ikarus autóbuszok Guinea fővárosában (MTI Fotó: Fényes Tamás)
- Ikarus 556-os típusú elővárosi autóbusz (MTI Fotó: Lajos György)
- Ikarus 556-os típusú autóbusz utastere (MTI Fotó: Lajos György)
- Ikarus busz (MTI Fotó: Balassa Ferenc)
- Volvo alvázra szerelt Ikarus 657 típusú turista autóbusz (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- Az Ikarus 250-es és 260-as típusjelű autóbuszai (MTI Fotó: Mező Sándor)
Borítókép: Faros városi-elővárosi autóbusz MTI Fotó: Jármai Béla
Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 326 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.