Közlekedjünk okosan!

Május 11-e a közlekedési kultúra napja, amelynek célja az udvarias, biztonság- és környezettudatos közlekedésre hívni föl a figyelmet.

Cikksorozat: Ünnepek és hétköznapok

2025.05.11
2 perc

A közúti közlekedés biztonságossá tételére már a 19­. századtól tettek lépéseket. Az első néhány általános közlekedési szabályt 1879-ben fektették le hazánkban, majd az 1890-es úttörvény rögzítette az akkori lovaskocsis KRESZ-t. A megnövekedő igény miatt az úthálózat is fejlődésnek indult a századfordulón, hiszen ekkor már kellett számolni az új közlekedési eszközzel is: a gépkocsival. Az 1909-es Párizsi Egyezmény előírta az automobilok műszaki vizsgálatát, bevezette többek között a rendszámokat, a közúti közlekedés rendjét, a sofőrök képzését, valamint négy közúti jelzőtáblát: bukkanó, kanyar, vasúti átjáró, útkereszteződés. Ennek alapján hazánkban is elkészült az első magyar gépjárművekre vonatkozó belügyminiszteri rendelet 1910-ben, mely körülbelül 1000 gépkocsit érintett országszerte.

Közlekedési jelzőtáblákat újítanak fel Budapesten (MTI Fotó: Bara István)

Az első hazai KRESZ 1930. január 1-jén lépett hatályba, és a gépkocsikon túl kiterjedt az egyéb járművekre, a kerékpárosokra és a gyalogosokra is. A szabályozás szerint a gépjárművek megengedett legnagyobb sebessége 20-40 km/óra volt. A következő jelentős szabályozás 1941-ben történt, amikor Európában utolsó előttiként Magyarországon is bevezették a jobb oldali közúti közlekedést. Hogy miként ment végbe ez a változás, arról ide kattintva tudhatnak meg többet cikkünkből.

Új taxikat kap a főváros (MTI Fotó: Lajos György)

Az emberiség történelmének első világméretű közlekedésbiztonsági programját – „Cselekvések évtizede a közlekedésbiztonságért” címen – 2010 márciusában fogadta el az ENSZ-közgyűlés több mint 90 ország támogatásával. A kezdeményezés célja a közlekedésbiztonsági kockázatok tudatosítása és az együttműködés fontosságának hangsúlyozása volt. Hazánkban 2015 óta minden évben május 11-én programsorozatot szerveznek, mellyel ráirányítják a figyelmet a közlekedés sokszínűségére, szépségére, technikai vívmányaira, valamint a tolerancia és az odafigyelés fontosságára.

Nézzék meg tematikus képválogatásunkat!

A lapozgatóban látható képek:

  1. Esti forgalom a Lánchídon (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  2. Gyalogosok és parkoló autók a Ferenciek terén (MTI Fotó: Farkas Tamás)
  3. Gyalogos- és járműforgalom a Petőfi Sándor utcában (MTI Fotó: Pálfai Gábor)
  4. Figyelmeztető felirat a gyalogátkelőhelyen (MTI Fotó: Bojár Sándor)
  5. Forgalom a Lánchíd pesti lábánál (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  6. Utasok várakoznak a székesfehérvári autóbusz-pályaudvaron (MTI Fotó: Lajos György)
  7. Ikarus autóbusz és személyautó halad a Lánchídon (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  8. A Blaha Lujza tér forgalma (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  9. Terhelési próba az új Erzsébet hídon (MTI Fotó: Mező Sándor)
  10. Gyalogosok kelnek át az úttesten a Kossuth Lajos utcában (MTI Fotó: Horváth Péter)
  11. Közlekedési kirakatverseny Budapesten (MTI Fotó: Bojár Sándor)
  12. Az első európai utaskísérő szolgálat munkatársai a Keleti pályaudvaron (MTI Fotó: Lajos György)
  13. Gépjárművezetői tanfolyam a ’60-as években (MTI Fotó: Mikó László)
  14. KRESZ-oktatás az óvodában (MTI Fotó: H. Szabó Sándor)
  15. Rendőrök magyarázzák a helyes közlekedés szabályait (MTI Fotó: Bereth Ferenc)
  16. Gyalogosok a Ferenciek terén (MTI Fotó: Benkő Imre)
  17. Forgalomirányító rendőrbódé (MTI Fotó: Járai Rudolf)
  18. Forgalom a Kossuth Lajos utcában (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
  19. Autóforgalom a kivilágított alagútban (MTI Fotó: Tanka Dezső)

Nézzék meg Stop! Közlekedj okosan! című műsorunkat, melyben Kutyus és Cicus segítségével a legkisebbek is megismerhetik a biztonságos közlekedés szabályait: https://s.mtva.hu/fv2flxL5 

Borítókép: Motorkerékpáros juhászok. Készítette: Bereth Ferenc. Tulajdonos: MTI/MTVA

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 307 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.