A közúti közlekedés biztonságossá tételére már a 19. századtól tettek lépéseket. Az első néhány általános közlekedési szabályt 1879-ben fektették le hazánkban, majd az 1890-es úttörvény rögzítette az akkori lovaskocsis KRESZ-t. A megnövekedő igény miatt az úthálózat is fejlődésnek indult a századfordulón, hiszen ekkor már kellett számolni az új közlekedési eszközzel is: a gépkocsival. Az 1909-es Párizsi Egyezmény előírta az automobilok műszaki vizsgálatát, bevezette többek között a rendszámokat, a közúti közlekedés rendjét, a sofőrök képzését, valamint négy közúti jelzőtáblát: bukkanó, kanyar, vasúti átjáró, útkereszteződés. Ennek alapján hazánkban is elkészült az első magyar gépjárművekre vonatkozó belügyminiszteri rendelet 1910-ben, mely körülbelül 1000 gépkocsit érintett országszerte.
Az első hazai KRESZ 1930. január 1-jén lépett hatályba, és a gépkocsikon túl kiterjedt az egyéb járművekre, a kerékpárosokra és a gyalogosokra is. A szabályozás szerint a gépjárművek megengedett legnagyobb sebessége 20-40 km/óra volt. A következő jelentős szabályozás 1941-ben történt, amikor Európában utolsó előttiként Magyarországon is bevezették a jobb oldali közúti közlekedést. Hogy miként ment végbe ez a változás, arról ide kattintva tudhatnak meg többet cikkünkből.
Az emberiség történelmének első világméretű közlekedésbiztonsági programját – „Cselekvések évtizede a közlekedésbiztonságért” címen – 2010 márciusában fogadta el az ENSZ-közgyűlés több mint 90 ország támogatásával. A kezdeményezés célja a közlekedésbiztonsági kockázatok tudatosítása és az együttműködés fontosságának hangsúlyozása volt. Hazánkban 2015 óta minden évben május 11-én programsorozatot szerveznek, mellyel ráirányítják a figyelmet a közlekedés sokszínűségére, szépségére, technikai vívmányaira, valamint a tolerancia és az odafigyelés fontosságára.
Nézzék meg tematikus képválogatásunkat!
A lapozgatóban látható képek:
- Esti forgalom a Lánchídon (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- Gyalogosok és parkoló autók a Ferenciek terén (MTI Fotó: Farkas Tamás)
- Gyalogos- és járműforgalom a Petőfi Sándor utcában (MTI Fotó: Pálfai Gábor)
- Figyelmeztető felirat a gyalogátkelőhelyen (MTI Fotó: Bojár Sándor)
- Forgalom a Lánchíd pesti lábánál (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- Utasok várakoznak a székesfehérvári autóbusz-pályaudvaron (MTI Fotó: Lajos György)
- Ikarus autóbusz és személyautó halad a Lánchídon (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- A Blaha Lujza tér forgalma (MTI Fotó: Fényes Tamás)
- Terhelési próba az új Erzsébet hídon (MTI Fotó: Mező Sándor)
- Gyalogosok kelnek át az úttesten a Kossuth Lajos utcában (MTI Fotó: Horváth Péter)
- Közlekedési kirakatverseny Budapesten (MTI Fotó: Bojár Sándor)
- Az első európai utaskísérő szolgálat munkatársai a Keleti pályaudvaron (MTI Fotó: Lajos György)
- Gépjárművezetői tanfolyam a ’60-as években (MTI Fotó: Mikó László)
- KRESZ-oktatás az óvodában (MTI Fotó: H. Szabó Sándor)
- Rendőrök magyarázzák a helyes közlekedés szabályait (MTI Fotó: Bereth Ferenc)
- Gyalogosok a Ferenciek terén (MTI Fotó: Benkő Imre)
- Forgalomirányító rendőrbódé (MTI Fotó: Járai Rudolf)
- Forgalom a Kossuth Lajos utcában (MTI Fotó: Sziklai Dezső)
- Autóforgalom a kivilágított alagútban (MTI Fotó: Tanka Dezső)
Nézzék meg Stop! Közlekedj okosan! című műsorunkat, melyben Kutyus és Cicus segítségével a legkisebbek is megismerhetik a biztonságos közlekedés szabályait: https://s.mtva.hu/fv2flxL5
Borítókép: Motorkerékpáros juhászok. Készítette: Bereth Ferenc. Tulajdonos: MTI/MTVA
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 307 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.