![](https://archivum.mtva.hu/public/uploads/background_image/F__NY19620713047.jpg)
125 éves lenne a szombathelyi villamos
Hetvenhét évig csilingelt, zörgött, zakatolt – ma már csak emlék.
Múltidő
2022.06.04 | olvasási idő: kb. 3 perc
1897. június 4-én indult meg az üzem az egyvonalas szombathelyi villamoshálózaton, amely a vasútállomást kötötte össze a városközponttal, meghosszabbítása után pedig a Kálváriáig tartott. Budapest és Pozsony után Szombathely volt a harmadik magyar város, amelynek utcáin villamost indítottak, az egész Monarchiát tekintve pedig Prágát és Grácot is megelőzte. A Rábán épült, ikervári vízerőmű üzembe helyezése után szükség volt megfelelő fogyasztók fejlesztésére is, így az energiafelhasználás ideális módjaként születhetett meg a Dunántúl egyik legforgalmasabb vasútállomásához kapcsolódó közlekedési újdonság, amelyet a Vasvármegyei Elektromos Művek üzemeltetett.
![](https://archivum.mtva.hu/public/uploads/image/F__JA19670830054.jpg)
Az első években svájci gyártmányú, nyitott vezetőállással rendelkező kocsik jártak a vasútállomás és a Püspöki Iskola közti 1640 méteres vonalon, amelynek megtételére 12 percre volt szüksége a járatnak. Az 1000 milliméter nyomtávú síneket 1900-ban hosszabbították meg a Perint patak hídján keresztül a Kálváriáig, ahonnan egyúttal a népszerű pihenőhely, a Szent István park is elérhető volt. Ugyanebben az évben két új motorkocsival és két pótkocsival bővítették a járműállományt. Az egyvágányú vonalon 1913-ban építették meg a kitérőt a Fő téren, az ellentétes irányban haladó kocsik itt kerülhették ki egymást.
A második világháború végén, az 1945. március 4-én végrehajtott szőnyegbombázás komoly károkat okozott a vágányokban és a felsővezetékben, a vonal különböző pontjain leállított kocsik viszont szerencsére nem szenvedtek nagyobb kárt. 1950-től a város vette át az üzemet Szombathelyi Villamosvasút Vállalat néven, majd újabb kocsikat is beszereztek Budapestről, amelyeket benzinmotoros sínautókból alakítottak át. Az évtized végén nagyobb befogadó képességű ikerkocsikat is forgalomba állítottak.
A szombathelyi villamosüzem megindításától megszűnéséig nyereséges volt. 1916-ban egymillió utast szállított, 1970-ben pedig ez a szám már nyolcmillió volt. Jellemző, hogy amikor 1968-ban a villamossal párhuzamosan autóbuszjáratot is indítottak, a villamos bizonyult sikersebbnek. A hatvanas évek végén központilag meghirdetett közlekedéspolitikai koncepciónak sok más vasútvonallal együtt a szombathelyi villamos is áldozatul esett, 1974. augusztus 20-án állt le sínjein a forgalom.
Hírmondónak több szombathelyi villamoskocsi is fennmaradt: például a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban és a szombathelyi Smidt Múzeum udvarán találkozhatunk velük.
Borítókép: A háromszög alakú Köztársaság téren a gyalogosok mellett autók is járnak, a háttérben pedig a háromablakos, 5-ös számú villamos. MTI Fotó: Fényes Tamás, Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum, Azonosító: MTI-FOTO-834877
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 316 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
70 éves a „kiflipörgetés királya”
1950. augusztus 4-én született Jónyer István, aki a hetvenes években a világ legeredményesebb asztalitenisz-játékosai közé tartozott. Az úgynevezett kiflipörgetést ellenfelei sokáig nem tudták ellesni tőle.
„Éjjel az omnibusz tetején…”
Először Franciaországban, majd Kratochvill János vendéglősnek köszönhetően több európai nagyváros után Pesten indult el a 8-14 személy szállítására alkalmas társaskocsi, az omnibusz.
Forradalmi arcélek
Nemzeti ünnepünkön a Fotótárból olyan ismeretlen ismerősök fotóit gyűjtöttük csokorba, akik részt vettek az 1956. évi forradalmi események sűrűjében. Emlékezzünk együtt!
Aki sosem fogy ki a jó sztorikból
Kiapadhatatlannak tűnik az a kút, amelyből Fábry Sándor a történeteit meríti. 70. születésnapja alkalmából néhány visszaemlékezését felidézve bemutatjuk az országos ismertségig vezető lépcsőfokokat, tartsanak velünk!