A múzeum előtörténete a millennium évében, 1896-ban kezdődött, amikor nagyszabású kiállítást rendeztek a Városligetben. Összesen 240 pavilonban helyezték el mindazt, amit kizárólag magyar eredetű alkotásokon keresztül szerettek volna bemutatni a világnak, a jelenkorig összegyűjtve a magyarság hagyományait, a kultúra és a tudomány területén elért eredményeit az egész országból. Az egyik kiállítási tárgykör a közlekedésügy volt, amelynek átütő sikerén felbuzdulva a szervezők állandó tárlattá szervezték az összegyűjtött kiállítási anyagot, az ideiglenes épületet folyamatosan bővítgetve, majd állandóvá alakítva. A hatalmas kiállítótérben a vasút, a közút, a hajózás és vízépítészet, valamint a posta, távbeszélő és távírda legfontosabb tárgyai kaptak helyet. A járművek, alkatrészek, különféle berendezési tárgyak, valamint számos modell mellett fényképek, térképek, rajzok, menetjegyek mutatták be a magyar közlekedés fejlődését, nemzetközi anyaggal kiegészítve.
A második világháború vége felé két bombatalálat is érte a múzeumot, ami mind az épületben, mind a kiállítási anyagban jelentős kárt tett, így csak 22 évvel később nyithatta meg újra kapuit a múzeum. A tárgyak őrzésének szerepén túl az intézmény egyben a közlekedéstörténeti kutatások központjává is vált. 2009-ben összeolvadt az Országos Műszaki Múzeummal, immár a magyar ipari és műszaki örökség újabb jelentős kiállítóhelyeit is képviselve. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum jelenleg épp megújul, de az új épület átadásáig izgalmas tematikus kiállítások közül válogathat a közönség, melyek fogadják a közlekedés és műszaki, ipari örökség szerelmeseit.
Borítókép: Fiatalok a városligeti Közlekedési Múzeum főépülete előtt, a díszudvaron kiállított Mraz M1c Sokol típusú repülőgépénél. MTI Fotó: Kácsor László
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 327 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.