Örök kedvenc, a közlekedés

125 éves lett a budapesti Közlekedési Múzeum, amely az egyik legrégebbi alapítású műszaki múzeumunk, mégis az egyik legfiatalabb rajongótáborral rendelkezik.

Múltidő

2024.05.01 | olvasási idő: kb. 2 perc


A Közlekedésünk 20 éve című mozgó közlekedési kiállítás berendezése (MTI Fotó: Szebellédy Géza)

A múzeum előtörténete a millennium évében, 1896-ban kezdődött, amikor nagyszabású kiállítást rendeztek a Városligetben. Összesen 240 pavilonban helyezték el mindazt, amit kizárólag magyar eredetű alkotásokon keresztül szerettek volna bemutatni a világnak, a jelenkorig összegyűjtve a magyarság hagyományait, a kultúra és a tudomány területén elért eredményeit az egész országból. Az egyik kiállítási tárgykör a közlekedésügy volt, amelynek átütő sikerén felbuzdulva a szervezők állandó tárlattá szervezték az összegyűjtött kiállítási anyagot, az ideiglenes épületet folyamatosan bővítgetve, majd állandóvá alakítva. A hatalmas kiállítótérben a vasút, a közút, a hajózás és vízépítészet, valamint a posta, távbeszélő és távírda legfontosabb tárgyai kaptak helyet. A járművek, alkatrészek, különféle berendezési tárgyak, valamint számos modell mellett fényképek, térképek, rajzok, menetjegyek mutatták be a magyar közlekedés fejlődését, nemzetközi anyaggal kiegészítve.

Berendezik a hamarosan újra nyíló közlekedési múzeumot (MTI Fotó: Szebellédy Géza)

A második világháború vége felé két bombatalálat is érte a múzeumot, ami mind az épületben, mind a kiállítási anyagban jelentős kárt tett, így csak 22 évvel később nyithatta meg újra kapuit a múzeum. A tárgyak őrzésének szerepén túl az intézmény egyben a közlekedéstörténeti kutatások központjává is vált. 2009-ben összeolvadt az Országos Műszaki Múzeummal, immár a magyar ipari és műszaki örökség újabb jelentős kiállítóhelyeit is képviselve. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum jelenleg épp megújul, de az új épület átadásáig izgalmas tematikus kiállítások közül válogathat a közönség, melyek fogadják a közlekedés és műszaki, ipari örökség szerelmeseit. 

A közlekedés fejlődését bemutató vándorkiállítás vasúti kocsija (MTI Fotó: Szebellédy Géza)

Borítókép: Fiatalok a városligeti Közlekedési Múzeum főépülete előtt, a díszudvaron kiállított Mraz M1c Sokol típusú repülőgépénél. MTI Fotó: Kácsor László

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 327 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

“Kapcsolj le, de tartsd nyitva a szemed!”

Március 26-án világszerte egyre többen csatlakoznak a Föld órája elnevezésű akcióhoz.

Tíz dolog, amit nem tudott kedvenc magyar meséiről

A magyar animációk, bábfilmek és mesefilmek közmondásosan jók. Első Oscar-díjunkat például Rofusz Ferenc A légy című rajzfilmje hódította el animációs rövidfilm kategóriában, de nem kell ilyen magasra tennünk a lécet ahhoz, hogy jól szórakozzunk. Néhány érdekességgel készültünk, amiket valószínűleg csak kevesen tudnak a legnagyobb magyar kedvencekről vagy alkotóikról.

A Hídember hűsége

Ízig vérig modern emberként – kétségei és hangulati ingadozásai ellenére - , két kézzel szórta jótéteményeit nemzetére a gróf. Széchenyi István a tettek embere volt, s a háttérben egy okos és szép nő szerelme is ösztönözte a „legnagyobb magyart”.

Azok a csodálatos televíziós férfiak

A televíziózás világnapján ezúttal nem a gyönyörű bemondónőkre, hanem a korszakos férfi bemondókra emlékezünk.