„Éjjel az omnibusz tetején…”

Először Franciaországban, majd Kratochvill János vendéglősnek köszönhetően több európai nagyváros után Pesten indult el a 8-14 személy szállítására alkalmas társaskocsi, az omnibusz.

Cikksorozat: Kultúrsnack

2022.07.01
2 perc

"Éjjel az omnibusz tetején, / emlékszel kicsikém, de csuda volt / Lent nyikorogtak a kerekek, / s felettünk nevetett a telihold.” Zerkovitz Béla slágerét egészen biztosan sokan ismerik és dúdolják, ha meghallják valahol. Az omnibusz története 190 éve, 1832. július 1-jén kezdődött. Ez a nap egyben a budapesti tömegközlekedés születésnapja is.

Szentendrei városnéző omnibusz (MTI Fotó: Benkő Imre)

Kratochvill, hogy növelje a kávéházai forgalmát, elsőként indította útjára félóránként az új utasszállító eszközt, amit lovak vontattak meghatározott útvonalon. Érdekesség, hogy nem voltak fix megállók: a kocsik bárhol megálltak, ahol az utasok kérték. 1848-ig több járat is közlekedett Pesten és Budán, a legnagyobb vállalkozás tulajdonosa húsz kocsival rendelkezett.

1989-ben a Margitszigeten (MTI Fotó: Földi Imre)

Az alul oldalt nyitott ülésekkel rendelkező járműre a jegyek megváltása után lehetett felülni. A Tabántól 10, a bécsi kaputól 6 krajcárba került egy utazás. A nyitott tetejű kocsikon élvezetes lehetett az utazás a békebeli időkben. Az utolsó járat 1929. november 5-én haladt át a Villányi úton. 

Borítókép: Emeletes omnibusz indul városnéző körútra  Készítette: Benkő Imre, Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum, Azonosító: MTI-FOTO-894893

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 315 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.