„Éjjel az omnibusz tetején…”

Először Franciaországban, majd Kratochvill János vendéglősnek köszönhetően több európai nagyváros után Pesten indult el a 8-14 személy szállítására alkalmas társaskocsi, az omnibusz.

Kultúrsnack

2022.07.01 | olvasási idő: kb. 2 perc


"Éjjel az omnibusz tetején, / emlékszel kicsikém, de csuda volt / Lent nyikorogtak a kerekek, / s felettünk nevetett a telihold.” Zerkovitz Béla slágerét egészen biztosan sokan ismerik és dúdolják, ha meghallják valahol. Az omnibusz története 190 éve, 1832. július 1-jén kezdődött. Ez a nap egyben a budapesti tömegközlekedés születésnapja is.

Szentendrei városnéző omnibusz (MTI Fotó: Benkő Imre)

Kratochvill, hogy növelje a kávéházai forgalmát, elsőként indította útjára félóránként az új utasszállító eszközt, amit lovak vontattak meghatározott útvonalon. Érdekesség, hogy nem voltak fix megállók: a kocsik bárhol megálltak, ahol az utasok kérték. 1848-ig több járat is közlekedett Pesten és Budán, a legnagyobb vállalkozás tulajdonosa húsz kocsival rendelkezett.

1989-ben a Margitszigeten (MTI Fotó: Földi Imre)

Az alul oldalt nyitott ülésekkel rendelkező járműre a jegyek megváltása után lehetett felülni. A Tabántól 10, a bécsi kaputól 6 krajcárba került egy utazás. A nyitott tetejű kocsikon élvezetes lehetett az utazás a békebeli időkben. Az utolsó járat 1929. november 5-én haladt át a Villányi úton. 

Borítókép: Emeletes omnibusz indul városnéző körútra  Készítette: Benkő Imre, Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum, Azonosító: MTI-FOTO-894893

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 315 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

"Dalban, zenében élek"

Az angol beteg című Oscar-díjas filmben énekelt Szerelem, szerelem című dalért a francia Deep Forest világzenei formációval Grammy-díjat kapott, munkásságával világhírre tett szert. Sebestyén Mártát születésnapja alkalmából köszöntjük.

Gitta, Tisza és Puli, avagy hazánk, a törpeautók országa

Ha hazai autógyártásról beszélünk, elsőként az Audi, Suzuki és a Mercedes jut eszünkbe. De mi volt a múltban? Mutatunk a hazai autógyártás XX. századi történetéből néhány érdekes kísérletet. Hogy végtelenül cukik, vagy nagyon cikik-e, azt mindenki döntse el maga...

Luca napján dobja félre a munkát!

Hogy miért? December 13-án több mindenre - erre is - fény derül.

Balról jobbra át!

1941. július 6-án lépett életbe Magyarországon - a fővárosban és környékén csak november 9-én - a jobb oldali közlekedési rendre való áttérés. Ezzel az irányváltással csatlakoztunk Európa és világ nagyobbik részéhez.