Rohamkocsik az utcákon

Hetven évvel ezelőtt a világon elsőként Magyarországon szervezték meg és indították el a város lakosságának sürgősségi ellátását szolgáló rohamkocsi-szolgálatot.

Múltidő

2024.03.29 | olvasási idő: kb. 1 perc


A Mentőszolgálat Markó utcai Központi Mentőállomásáról 1954. március 29-én gördült ki az elsőrohamkocsi, melyen ötfős elhivatott orvosi gárda biztosította a szolgálatot.

Különböző típusú esetkocsik járták az utakat, az elsők egyike egy átalakított Fiat 1100-as jármű volt, amelyben a betegeket egy fix és egy lehajtható pótágyon helyezhették el. Az IFA és Opel kocsik mellé 1957-ben adományként érkezett két Dodge Job Roted rohamkocsi, melyben megkönnyítette a segítségnyújtást a mozgatható és körüljárható hordágy, az egyikben billenős hordágybölcső, a másikban hidraulikusan emelhető ágy volt.

Az NDK-ban gyártott tágas Roburokban emelhető-állítható hordágyok mellett kézmosó csapnak is jutott hely. 

A leghosszabb ideig és a legnagyobb számban szolgálatot teljesítő autó a hatvanas évektől a lengyel gyártmányú hófehér Nysa 8100 volt, harminc éven át több mint 50 millió beteget szállított. Tartsanak velünk, nézzék meg a régi rohamkocsikat és mentőszolgálatot bemutató képválogatásunkat!

A lapozgató képei:

  1. Jelzőtükör tájékoztatja az ügyeletest, ha mentőautó érkezik (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  2.  Az Országos Mentőszolgálat mentőautója megérkezik Szobi utcai mentőkórházhoz (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  3. Mentőautók a Markó utcai székház előtt (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  4. Az Országos Mentőszolgálat dolgozói a diszpécserközpontban (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  5. A mentősök beteget kísérnek a rohamkocsihoz  MTI Fotó: (Fényes Tamás)
  6. Az első lóvontatású mentőkocsi makettje és egy Robur típusú mentőautó (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  7. Mentőautók az Országos Mentőszolgálat Markó utcai székházánál (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  8. Egy mentős rádiótelefonon beszél a központtal (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  9. Robur típusú mentő rohamkocsija és két Nysa esetkocsi  (MTI Fotó: Bara István)
  10. Az Országos Mentőszolgálat Markó utcai székház rádiótelefon-központja (MTI Fotó: Fényes Tamás)
  11. A mentőszolgálat új Mercedes márkájú rohamkocsija  (MTI Fotó: E. Várkonyi Péter)
  12. Beteget szállítanak a rohamkocsiban (MTI Fotó: E. Várkonyi Péter)
  13. Mercedes rohamkocsi a Markó utcai Központi Mentőállomásának kapuján (MTI Fotó: Rózsahegyi Tibor)

 

Borítókép: Lengyel gyártmányú Nysa mentőgépkocsik MTI Fotó Készítette: Fényes Tamás, Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum Azonosító:  MTI-FOTO-F__NY19680509048

 

Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 327 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

A Margit-sziget dallamos vize

A Margit-szigeti zenélő kút felújítva csalogatja dallamaival a látogatókat. A mintájául szolgáló marosvásárhelyi Bodor-kút idén lenne kétszáz éves.

Karantén a Royal Szállóban

Az elegáns nagykörúti Royal Szálló egyik alkalmazottján 1963. augusztus 31-én a fekete himlő tüneteit észlelték. A szállodát azonnal karantén alá vonták, és a rendelkezést csak szeptember 12-én vonták vissza.

Tűzoltók napja

1991 óta május 4-én az életüket naponta kockáztatók előtt tisztelgünk. A lánglovagok elsődleges feladata az emberi élet- és a vagyonmentés, de segítenek katasztrófa-elhárításban, sőt, néha kisállatok mentésében is.

Keleti Éva életműve a Műcsarnokban

Bár sokan úgy gondolják, időskorban már fölösleges nyitni az új felé vagy megtanulni modern dolgokat, Keleti Éva, a magyar fotóművészet nagyasszonya szerencsére nem tartozik közéjük. Korábbi elhatározásának hátat fordítva 88 évesen tért vissza a fotóművészethez. És mivel annak fejlődése a digitalizáció irányába indult, így azzal is megismerkedett, eredményeit pedig most a nagyközönség is megcsodálhatja.