Kaszárnyából a színpadra

A 130 éve született, legendásan szép hangú Makay Margit 98 évet élt, és még 93 évesen is játszott. Korengedménnyel és szülői engedéllyel került tizenöt évesen a színiakadémiára, Jászai Mari „apródja” volt, és még színdarabot is írt és rendezett.

Cikksorozat: Karakter

Dr. Góg Laura
2021.08.04
4 perc

Még az előző előtti században született nemes makói és gelei Makay Margit Izidóra Kornélia Jozefa. Mivel apja, Makay Izidor huszárkapitány és laktanyaparancsnok volt, két testvérével együtt legszívesebben a jászberényi kaszárnya istállójában játszottak, főleg színházasdit. Nevelésükről német nevelőnő gondoskodott, így fordulhatott elő, hogy sokáig egyáltalán nem is beszélt magyarul az egyik legszebben beszélő magyar színésznő.

Csehov első hazai „nővérei”: Varsányi Irénnel és Gombaszögi Fridával 1922-ben (MTI Fotó)

Színiakadémistaként Jászai Marinak segédkezett, rajongva vitte utána jelmezének uszályát. A háború alatt is elkísérte a tragikát, amikor sebesült katonákhoz járt szavalni. Friss diplomásként szülővárosába, Miskolcra került, és pár hónap alatt közel húsz főszerepben próbálhatta ki magát, a következő évadban azonban már a Vígszínház gárdáját erősítette negyedszázadig. Molnár Ferenc és Csehov műveinek hazai ősbemutatóiban vett részt, sokszor legjobb barátnőjével, Gombaszögi Fridával együtt, miközben kialakult a belülről fakadó, modern vígszínházi stílus, melyben olyan későbbi nagyságok nevelkedtek a színházban Makayék mellett, mint például Tolnay Klári. A tanítást idősen is fontosnak tartotta, a még fiatalabbak közül Ruttkai Évát, Sztankay Istvánt is tanította, vallva, hogy a szép beszéd, a légzés és a színészi magatartás a tanítható mesterségbeli része, alapja a pályának. 

Táray Ferenccel a Társszerzők című – maga írta és rendezte – darabban (MTI Fotó)

1935-től, egy megszakítással, haláláig a Nemzeti Színház tagja, később Örökös Tagja lett. 1945-ben a Madách Színházban saját bútoraival berendezett színen mutatta be színdarabját, melynek díszletét és remélt sikerét egy bombatámadás tette tönkre. Érdemes és Kiváló Művészként az 1963-ban a szép magyar beszéd díjazására alapított Kazinczy-díj legelső kitüntetettje is ő volt. Budapest ostromakor betegen feküdt a pincében, később a színházból kapott aszpirint és erőre kapva gyalog járt be ugyanabban a Tartuffe előadásban játszani több mint kétszázszor, ami a háború miatt abbamaradt.

A Nemzeti Színház Tartuffe előadásában (MTI Fotó: Keleti Éva)

Korán elvesztett férje, Dr. Márton Miksa egyike volt első remek szerzői jogászainknak, akivel több nyáron is vendégeskedtek Max Reinhardt salzburgi házában és leopoldskroni kastélyában, hiszen a férfi barátjának mondhatta a híres rendezőt, aki Bulla Elmát felfedezte és Darvas Lilit is foglalkoztatta. Egyszer egy beugrásra is rábeszélte a németül szintén jól beszélő Makay Margitot. Az egyébként sosem lámpalázas művész reszketett, hiányzott a legnagyobb színészi eszköze: az anyanyelv.

Gertrudként Básti Lajos Hamletje mellett (MTI Fotó: Farkas Tamás)

Stílussal, eleganciával, sokoldalúsággal, fegyelemmel és tehetséggel párosuló egyénisége és hangja több műfajban is emlékezetessé tették alakításait a közönség számára. Ahogyan mondani szokták: „levegője volt”. A színpad mellett már az 1910-es években játszott némafilmekben is, a Korda Sándor rendezte Az aranyember Tímeájaként aratta első mozis sikerét Beregi Oszkár, Rajnai Gábor, Berky Lili oldalán. Több mint 45 évvel későbbről a Várkonyi-féle A kőszívű ember fiai Jókai-feldolgozásból visszaidézhetjük Soror Remigia apácafőnöknő tartását és kristálytiszta beszédét, de emlékezetes az 1941-es Havasi napsütés Ágnes doktornőjeként is.

80 évvel azelőtti diplomaszerzése emlékére rubindiplomáját veszi át a Színművészetin, 1984-ben. (MTI Fotó: Friedmann Endre)

A film idősen újra felfedezte magának Makay Margitot. Nyolcvan felett is nagy sikerrel játszott a Macskajáték Paulájaként, 96 évesen a Piroska és a farkas című film dédmamájaként vagy az Egy erkölcsös éjszaka váratlanul vidékről a bordélyba fiához betoppanó Kelepei nénijeként, melyért a filmkritikusok a legjobb női alakítás díját szavazták meg neki. Szellemi és fizikai frissessége sokáig színpadon tartotta. 93 évesen még megrendítően játszotta Karinthy Ferenc Bösendorfer című kétszemélyes darabjának a telefonbetyár által felhívott, zongoráját hirdető özvegyasszonyát a fiatal Márton Andrással a Játékszínben, az előadás felvétele az MTVA Archívumának értékes darabja. „Már a belépése, megjelenése is lenyűgöző. A megjelenés itt valóban jelenlét, a szó legvalósabb értelmében, a kicsi, fáradt, idős asszony egészen betölti a teret, azonnal érződik, hogy sugaras egyéniség.” – írta róla rajongón Karinthy Ferenc színdarabjának a bemutatóját követően.

Állítólag fiatalon egy nap alatt tanulta meg az Othello Desdemonájának hosszú szerepét, és memóriája, szövegtudása és megbízhatósága mit sem változott az évtizedek során. Sokat élt, és annak még a többszörösét, alakításai által. Igazi ikonikus mai példakép lehetne a huszadik századot szinte teljes egészében végigélt bölcs asszony.

Borítókép: Budapest, 1972. augusztus 31. A Nemzeti Színház tagja, Makay Margit arcképe tükröződik sminkasztala tükrében. Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum. Készítette: Keleti Éva. Azonosító: MTI-FOTO-869369

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 303 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.