Kis autók, nagy remények
A kicsi kocsi praktikus. Mindig divatos. Megújuló reményekkel kikövezett a hazai miniautó-fejlesztés rögös útja. A pálya a „motorizált cipőtől” a Puliig ível.
Múltidő
2021.10.30 | olvasási idő: kb. 4 perc
Az autózás hajnalától, a 20. század elejétől Magyarországon is rendre fölmerültek ötletek a minimobilok gyártására. Az indokok nagyjából mindig azonosak voltak: nyersanyag- és üzemanyag-takarékos megoldás, az „igazinál” olcsóbb és mégsem motorkerékpár. Az egyéni és vállalati kezdeményezések azonban ritkán jutottak túl a prototípusokon. A nagy nekibuzdulásokból mára jellemzően a kisszériás sorozatok kósza darabjai és a mintapéldányok maradtak – jó esetben.
A második világháború utáni magyar tervezésű és gyártású személyautó a Weiss Manfréd Művekben, a későbbi Csepel Motorkerékpárgyában megszületett Pente kisautó két prototípusában öltött testet. Az 50-es évek államilag támogatott törpeautógyártási-programja mellett sorra születtek a különféle egyéni kreációk. Surányi Endre mérnök például két - 125, illetve 250 cm3-es motor hajtotta – mintadarabbal állt a nyilvánosság elé. Ezeket csak “motorizált cipőként” emlegették. Ez a pár évtized volt a házi barkácsolás, az innen-onnan összehordott alkatrészekből, elemekből épített különféle járgányok nagy korszaka. A mezőgazdasági gépektől, a „csettegőktől” a gokartokig.
Az ötvenes évek első felében fogalmazódott meg a magyar kisautó igénye a Kohó- és Gépipari Minisztériumban. A Székesfehérvári Motorjavító Vállalatnál 1956 elejére elkészült a két törpeautó, az Alba Regia és a Balaton. A kétszemélyes Balaton ajtaja a repülőgépkabinokhoz hasonlóan hátrafelé nyílt. A kerékfelfüggesztését idősebb Rubik Ernő dolgozta ki. Mindkét jármű alumíniumkarosszériás volt, nyolc lóerős Csepel 250-es motorkerékpár-motorral. A Könnyűipari Minisztérium a Schadek János-féle törpeautót támogatta. A mérnök Úttörő nevű kétüléses kiskocsiját 1954 tavaszán a budapesti Ipari Vásáron láthatta először a nagyközönség.
A nehézipari tárcánál azonban úgy döntöttek, hogy a hazai törpeautó-kísérletek nem hoztak kellő eredményt. A kiírt pályázatot törölték, az új cél már a mopedgyártás felfuttatása lett. Az 1959-ben megjelent keletnémet Trabanttal pedig megoldottnak tekintették a kérdést. A törpeautó-gyártás gondolata a nyolcvanas évek Magyarországán tört újra utat magának. Az új jármű, a Puli nehezített akadálypályán, változó viszonyok közt próbált befutni.
A Puli nevű kétszemélyes városi törpeautót 1986-tól 1998-ig a hódmezővásárhelyi HÓDGÉP gyártotta. A bevásárlásra s a közüzemi szolgáltatóknak is szánt, műanyag karosszériás kiskocsit japán, utóbb olasz dízelmotor hajtotta, alig 45 km/órás végsebességgel. Építéséhez a korabeli kelet-európai járműtípusok csereszabatos alkatrészeit is fölhasználták. A hátsó lámpája például az Ikarus 200-as buszsorozaté volt. Puli 751 néven, másfél évtizeddel korábban a Győri Mezőgép már gyártott kisméretű mezőgazdaságijármű-prototípusokat.
Induláskor az új Pulit a kinti partnerek is a francia piacra szánták a kedvező adóbesorolás miatt. S B kategóriás jogosítvány nélkül is vezethették. A három liter alatti fogyasztása sem volt hátrány. Átmeneti korszakban jött, minőségi kifogásoktól kátyús úton. Az 1990-es években elektromos változatát Puli 2E Pinguin néven forgalmazták. A magas ára miatt itthon egyik változata sem lett sikeres. Összesen jóval kevesebb, mint ezer példány készült a „négykerekű fedett mopedből”.
BORÍTÓKÉP: Szentes, 1962. augusztus 22. Török Szilveszter géplakatos saját készítésű törpeautójában ül egy Warszawa M201-es gépkocsi mellett. A kisautót a Szentesi Vas- és Fémipari KTSZ dolgozója szabadidejében, ötévi munkával készítette. MTI Fotó: Tóth Béla. Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-835424
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 307 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
Molnárinasból színészlegenda
„Ő nem olyan valaki volt, akit meg lehettet ismerni, nem engedett közel magához senkit, nem árult el magából semmit, csak a színészetét. Ő csak a színházban volt otthon. A színpadon, a szerepeiben”- nyilatkozta róla Mensáros László.
10 érdekesség a 100 éve született Tomanek Nándorról - kvíz
A senkivel össze nem téveszthető hangú és tehetségű Tomanek Nándor 100 évvel ezelőtt született Pécsett. Emblematikus sztárjává vált ő is a Vígszínház 1960-as, 70-es évekbeli legendás korszakának, és sokoldalúságát számos, egymástól teljesen különböző szerepben bizonyította színpadon és filmen egyaránt, a szinkronstúdióban pedig jellegzetes hangját is gyakran kölcsönözte külföldi kollégáinak. Rendkívül fegyelmezett és pontos művész volt, aki a környezetétől is ugyanezt várta el. Intellektuális karaktere, elegáns tartása, jellegzetes egyénisége fűszerezték emlékezetes alakításait.
150 éves a csodás Budapest
November 17-én ünnepeljük Pest, Buda és Óbuda 1873-as egyesülését. Tekintse meg e jeles alkalomból a magyar fővárosról készült kronologikus képválogatásunkat!
Nagykörút
1896. augusztus 31-én adták át a millenniumi ünnepségek keretében a budapesti Nagykörutat.