Tengerre, magyar!

Számos hajójával a 80-as évek végéig szelte a tengereket a magyar kereskedelmi flotta. A Duna-tengerjárók új osztálya a Hazámmal indult útjára.

Kultúrsnack

2021.08.22 | olvasási idő: kb. 3 perc


Nincs tengerünk, mégis létezett magyar tengerhajózás. Korábban, az Osztrák-Magyar Monarchia idején Fiuméből (ma Rijeka) az Adria Tengerhajózás Rt. gőzősei rendszeresen járták Amerika, Ausztrália, Afrika és a Távol-Kelet kikötőit. Fiuméig azonban szárazföldön vagy vasúton kellett eljuttatni az árut. Ahhoz, hogy Budapestről indulhassanak hajók a tengerek felé, a Duna alsó szakaszát is szabályozni kellett. Trianon után egy új hajótípussal, a magyar tervezésű, gyártású és üzemeltetésű Duna-tengerjárókkal szállították a teherárut a Csepeli Szabadkikötő és a Fekete- valamint a Földközi-tenger között.

A MAHART Csokonai tengerjáró hajója. (MTI Fotó – Reprodukció)

1934. elején a magyar királyi kereskedelemi miniszter utasítására a Magyar Folyam és Tengerhajózási Részvénytársaság (MFT RT.) a Kelet felé irányuló magyar árukivitel fellendítése érdekében az átrakodás nélküli, közvetlen Budapestről kiinduló szállításra rendelt meg a Ganz Hajógyár Rt.-nél egy Duna-tengerjáró hajót. A Budapest 1934. október 6-án indult el az első tengeri körútjára a Földközi tenger keleti medencéjébe, Alexandriába.

Magyar zászló a tengeren

1936-ban megépült a Budapestnél nagyobb hordképességű és korszerűbb Duna-tengerjáró, a Szeged, és folyamatosan bővült a flotta a Tisza, a Kassa, a Kolozsvár és az Ungvár motorhajókkal. Sajátos felépítésük miatt ezek alkalmasak voltak alacsony, illetve magas folyami vízállás mellett, erős sodrású szakaszokon árral szemben is haladni, és kellően „tengerállóak” voltak.

Érdeklődők csodálják a Tiszán hajózó Hazám névre keresztelt áruszállító hajót. (MTI Fotó: Tóth Béla)

A II. világháború a magyar kereskedelmi flottát is megtizedelte. Az 1936-ban alapított Duna Tengerhajózási Rt. (Detert) hajói közül megmaradt négy Duna-tengerjáró a megalakuló Magyar-Szovjet Hajózási Rt. (Meszhart) tulajdonába került, a Közel-Kelet kikötőibe szállítottak. A Ganz Hajógyárban újrainduló építés során háborús jóvátételként, kelet-európai megrendelésre Budapesten több mint száz 1100-1300 tonnás tengeri hajót készítettek. A hajógyár 1955-től 1967-ig évente folyamatosan bocsátotta vízre új fejlesztésű hajóit, köztük 11 Duna-tengerjárót és kilenc tengerjárót. A Ganz 1993-ban építette meg utolsó tengeri hajóját német megrendelésre.

Egyhónapos közel-keleti útja után hazatért a Dunaújváros nevű Duna-tengerjáró. (MTI Fotó: Percze Lajos)

 A II. világháború után kifejlesztett új hajóosztály első példánya és névadója, a Hazám 1958-ban épült. Ezek a hajók megnövelt befogadóképességgel, dízelmotorokkal és kettős fenékkel készültek. A kisebbek a Dunán feljöttek egészen Csepelig, a nagyobbak, mint a Vörösmarty, a Radnóti, vagy a Csokonai általában Amszterdamban állomásoztak, bérfuvarozást végeztek. A flotta az 1990-es évek végére kiöregedett.

Juhász János, a Vörösmarty tengerjáró kapitánya az amszterdami kikötőben horgonyzó hajóval. (MTI Fotó: Baracs Dénes)

Az 1980-as években közel kétezer magyar tengerész dolgozott a MAHART-nál. A huszonegy magyar lobogójú tengerjáró közül a legnagyobb, a flotta zászlóshajója a tizenötezer tonnás Vörösmarty volt, 2000-ben adták el és darabolták szét.

Vitray a tengeren

A fénykorát élő Vörösmartyról és a magyar tengerhajózásról a Magyar Televízió 1981-ben készített izgalmas, négyrészes útifilmsorozatot Tengerre, magyar! címmel. A tengerjáró hajó fedélzetén elkísérték a magyar hajósokat az amszterdami rakodástól a távol-keleti célállomásig. Megismerhettük a hajó kapitányát és legénységét, és a holland hajózási vállalkozót, a hajós útinapló pedig az út közben érintett állomások életébe is bepillantást nyújt.

BORÍTÓKÉP: A Mahart Petőfi tengerjáró hajója. A Tengerre magyar! című tévésorozat a Petőfi és a Vörösmarty tengerjárók találkozását is megörökíti a Földközi-tengeren. MTI Fotó – Reprodukció. Tulajdonos: MTVA Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO- 749236

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 303 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

Szinetár 90.

Milliók ismerték a tévés Ki mit tud? zsűrijéből az első magyar musical rendezőjét. A színpadi és televíziós műfajok mindegyikében emlékezeteset alkotott a 90. születésnapját ünneplő Szinetár Miklós.

Az eltántoríthatatlan tehetség

Huszárik Zoltán Balázs Béla- és Kossuth-díjas filmrendező életműve kevés darabot számlál, ám összetéveszthetetlen vizuális nyelve máig hatással van a magyar filmművészetre. Rá emlékezünk annak apropóján, hogy nemrégiben adták át először a róla elnevezett díjat.

Aki több mint 60 éve sztár

85. születésnapján köszöntjük az eMeRTon–, Artisjus– és Fonogram Életműdíjas magyar énekest, Korda Györgyöt, akinek népes rajongótábora van minden korosztályból. Életszeretete, energiája vagy akár házassága Balázs Klári énekesnővel példaértékű, slágerei kiállták az idők próbáját.

Kállai Ferenc, avagy Bánk bán, Falstaff, Pelikán elvtárs és a többiek

Kállai Ferenc Kossuth-, Prima Primissima díjas színész, kiváló művész, a Nemzet Színésze 1925. október 4-én született Gyomán, és kisgyermek kora óta 2010-ben bekövetkezett haláláig mást sem csinált, csak színházasdit játszott.