Magyar emeletes busz

A nemrég újjászületett emeletes busz egyedülálló a maga nemében.

Kultúrsnack

2022.05.08 | olvasási idő: kb. 2 perc


A MÁVAUT - Ikarus kísérleti emeletes autóbusz sajtóbemutatóján parkol a körúton. (MTI Fotó: Kácsor László)

A magyar autóbuszgyártás virágkorában egy rövid ideig felmerült a lehetősége, hogy ne csak csuklós buszokkal, hanem emeletes buszokkal is megoldhatnák a férőhelyek növelését. Így készült el 1968-ban a MÁVAUT műhelyében az a prototípus, amelyet két Ikarus 556-os típusú jármű felhasználásával építettek össze, mégpedig oldható kötéssel, vagyis az emelet csavarokkal volt az alsó rész tetejére erősítve. Elöl és hátul is volt lépcső az egyirányú közlekedés érdekében, az emeleti ülőhelyek foglaltságáról pedig elektromos kijelző tábla tájékoztatta a lent ülő kalauzt.

Ikarus 556 típusú városi autóbusz, amelynek két példányából készült az emeletes busz. (MTI Fotó: Balassa Ferenc)

Noha az emeletes buszok nemcsak Nagy-Britanniában voltak népszerűek, hanem többek közt Berlinben és Bécsben is sikerrel vezették be őket, Magyarországon ez az egy fecske végül nem csinált nyarat. Míg a 180-as Ikarusok olyan átütő sikerre vitték a csuklós felépítést, hogy a csuklósok ma is kulcsfontosságúak a magyar közösségi közlekedésben, addig az emeletes buszból nem készült több példány. 

Ikarus 180-as típusú csuklós autóbusz. (MTI Fotó: Urbán Nándor)

A MÁVAUT emeletes busza a budapesti bemutató után Pécsett állt szolgálatba, ahol 1969 és 1976 között szállította az utasokat városon belüli vonalakon. Az ezt követő években a járműkuriózum presszóként szolgált Balatonvilágoson, majd bontóba került, ahonnan sikerült megmenekülnie, és az azóta eltelt évtizedek alatt többször gazdát cserélt. Felújításának gondolata már 2009-ben is felmerült Pécs Kulturális Főváros programjának részeként, de újjászületése végül csak 2020-ban kezdődhetett meg, miután a Volánbusz tulajdonába került. Az emeletes buszt a vállalat zalaegerszegi telephelyén újították fel, majd újjászületett formájában 2022. április 30-án mutatták be a közönségnek Hatvanban a Volánbusz Retró Nap rendezvényen. A különleges jármű a jövőben további veteránbusz-találkozókon fog feltűnni, miután pedig levizsgáztatják utasok szállítására, különjárati nosztalgiabuszként tervezik útnak indítani.

Az emeletes busz, az Autóközlekedési Tröszt újdonsága próbaútra indul az Engels (ma Erzsébet) térről. (MTI Fotó: Kovács Gyula)

Borítókép: Az emeletes busz, az Autóközlekedési Tröszt újdonsága próbaútra indul. MTI Fotó: Kovács Gyula Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum Azonosító: MTI-FOTO-861430

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 316 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

Elmuska csodálatos világa

A 110 éve született Bulla Elma alakját idézzük most meg különleges női művészsorsokat bemutató sorozatunkban. Már csodagyerekként nemzetközi sikereket aratott a színésznő, aki Kosztolányi Dezsőt is lenyűgözte.

Nem kívánt vacsorától a világhírig

Zajtalan gyufa, dinamó, porlasztó, holográfia, torziós inga, golyóstoll, Ford T-modell alkatrészei, bűvös kocka, C-vitamin, a számítógépek működési elve… ez a sok találmány mind magyar feltalálók nevéhez köthető.

50 éves a budapesti 2-es metró

A más néven kelet-nyugati metróvonal második szakaszát a Deák tér és a Déli pályaudvar között 1972. december 22-én adták át az utazóközönségnek.

Budapest egykori fényei

Itt-ott még ma is felbukkannak, de mára inkább viccesek, mint impozánsak. Mutatjuk, milyen volt Budapest a neonreklámok fénykorában.