Lóvasúttal a Kálvin tértől Újpest városkapuig

1866. augusztus 1-jén indult meg a menetrendszerű lóvasútjárat a két város, Pest és Újpest között.

Városi séták

2021.08.01 | olvasási idő: kb. 0 perc


A rendszeres összeköttetés megteremtését Károlyi Sándor gróf kezdeményezte újpesti uradalmi birtokai és Pest városa között. Az engedélyek megszerzése után 1865 májusában megalakította a Pesti Közúti Vaspálya Társaságot (PKVT). A vállalkozók egy esztendő alatt kiépítették a sínpályát, beszerezték az ülő- és állóhelyekkel rendelkező kocsikat, és a zömmel írástudatlan utazóközönségre való tekintettel a megállók nevét színes kis zászlókkal jelölték meg.

A lóvasút a Bazilika felé halad (MTI Fotó)

A közforgalmú lóvasút egy év múlva, 1866. augusztus 1-jén indult meg a Széna (ma: Kálvin) térről Újpestre. A következő helyeken állt meg: Nemzeti Múzeum, Zrínyi kávéház (Astoria), Evangélikus templom (Deák tér), Lipót-templom (Bazilika), Indóház (Nyugati pályaudvar), Kis sörcsarnok (Lehel tér), de a hosszú Ország (ma: Váci) úton a szerelvényt bárhol meg lehetett állítani. Az újpesti végállomás, a díszes indóház (Bagolyvár) ma is áll a vasúti híd tövében.

Lóvasúti kocsi belső tere a Magyar Vasúttörténeti Parkban (Róka László felvétele)

A 9 kilométeres távon 35 perc volt a menetidő, a 7,3 méter hosszú és 2,3 méter széles kocsik 30-40 főt szállítottak. A 12 kocsi napi 14 fordulót tett meg, és a 12 órás üzemidő alatt 4-5 percenként érkezett egy-egy kocsi. A járat rövidesen olyan népszerű lett, hogy csak elővételben lehetett rá jegyet kapni, az első hónapban 57 ezren utaztak rajta. Az első osztályra 20, a harmadikra 10 krajcárért lehettet jegyet váltani, de a gyári munkások 20-25 százalék engedményt kaptak.

Borítókép: Pest, XIX. század vége. A pesti lóvasút a (mai) Deák téri evangélikus templom előtt halad. Tulajdonos: MTVA Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-749156.

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 303 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva további érdekes felvételeket talál.

További cikkek:

Május 1. a munka és a magyar televíziózás ünnepe

Május első napjának kitüntetett szerep jut a magyar televíziózás történetében. 1957-ben külső helyszíni közvetítéssel ezen a napon indult a rendszeres tévéadás egy angol PYE közvetítőkocsi segítségével, természetesen a május 1-jei felvonulással a középpontban. Azóta sok-sok év telt el, s most újabb mérföldkőhöz érkeztünk.

95 éve született a Fekete Párduc, minden idők egyik legjobb kapusa

„Végtelenül szerencsés embernek tartom magam, akinek volt módja és lehetősége egy olyan csapatban játszani, amely a maga idejében négy és fél évig ült a világ tetején, s velünk volt egy egész nemzet határon belül és határon kívül.” Grosics Gyula

Fényképészből nevettető

Születésnapján köszöntjük a Kossuth- és Jászai Mari-díjas és a Halhatatlanok Társulatának sorába is beválasztott színész-parodistát, Gálvölgyi Jánost, aki kerülőúton érkezett a világot jelentő deszkákra.

Galambos Erzsi tündöklő csillaga

„Szerettem mindig a tudásom legjavát adni. Minél idősebb az ember, annál nagyobb a felelősség, annál nyomasztóbb a szorongás. Nem okozok csalódást? Na, ez az a híres Galambos?!” Cikkünkben a fantasztikus primadonnára emlékezünk.