A légpasszok új otthona

45 éve nyitotta meg kapuit a Komjádi uszoda, melynek történetét és névadójának pályáját idézzük föl.

Városi séták

2021.03.26 | olvasási idő: kb. 3 perc


1976-ban március 26-án nyitotta meg kapuit az újonnan épült Komjádi Versenyuszoda. Bár 50 méteres versenymedencével már rendelkezett a főváros, a pólósok és úszók lassan kinőtték a margitszigeti sportuszodát, így született meg az igény az első, fedett 50-es versenymedencére.

Fürdőzők a Császár fürdő nyitott medencéjében (MTI Fotó: Fényes Tamás)

A foghíjtelekre épült új uszoda elsősorban a versenysportolók kiszolgálására készült, míg a hozzá szervesen kapcsolódó Császár fürdő megmaradt a kikapcsolódni vágyó lakosság számára. Ekkor már létezett az udvari 50 méteres medence, ami 1926-ban megépülését követően rögtön otthont is adott az első úszó-, műugró- és vízilabda Európa-bajnokságnak. Ezt a professzionális sportirányt vitte tovább az új épületegyüttes. Immár 3 szinten, összesen 5 medencével várták a felkészülni vágyó sportolókat, és akár 1800 nézőt a lelátókra. A medence fedését egy különleges, 40 méter fesztávú, szétnyitható alumínium tetőszerkezet biztosította. Ugyanakkor az udvari kisebb medence sátortetővel befedhető, így az uszoda és fürdőkomplexum egész évben komfortosan használhatóvá vált.

A Komjádi uszoda és a nyitható tetőszerkeszet (MTI Fotó: Branstetter Sándor)

Az uszoda 1976-os átadásakor egyúttal nevet is kapott, Komjádi Béláét. A névadók így tisztelegtek az egykori vízilabdaedző és szövetségi kapitány előtt, aki a sport igazi úttörőjeként tette le a modern és sikeres hazai vízilabda alapjait a 20. század első évtizedeiben. 
Fiatalon az MTK színeiben úszott, majd vízilabdázott, ám az önkéntes hadiszolgálat az I. világháborúban megpecsételte aktív sportolói pályafutását. Comblövést kapott, és a testében maradt szilánkok miatt sem gyermeke nem születhetett, sem az aktív sporthoz nem térhetett vissza. Rehabilitációja során figyelt fel a környezetében úszó gyermekekre, és született meg benne a gondolat, hogy a jövőben tehetségek felkutatásával és gondozásával foglalkozzon. 
 

Komjádi Béla (MTI Fotó)

Első sikerként gyerekekből összeválogatta és létrehozta az akkor egyeduralkodó FTC vízilabda-csapat első igazi riválisát. A csapataival folyamatosan egyre nagyobb sikereket ért el előbb országos, majd nemzetközi színtéren is. Szövetségi kapitányként már Európa-bajnokságot nyert hazánknak, majd pályája csúcsaként, az 1932-es Los Angeles-i nyári játékokon olimpiai aranyig vitte a magyar válogatottat. A sikert kiélvezni és a sportágat tovább fejleszteni már alig maradt ideje, a következő év tavaszán, néhány nappal 41. születésnapja előtt agyvérzést kapott, amit nem élt túl. Németh János pólós Komjádi aranycsapata című könyvében foglalja össze a kapitány, „Komi bácsi” vágyálmait: olimpiai bajnoknak lenni, világelsőséget szerezni majd megtartani, és fedett versenyuszodát építeni. Komjádi Béla kívánságai teljesültek, és egy ország nyert velük. 

A Császár-Komjádi Béla Sportuszoda a Duna felől (MTI Fotó: Jászai Csaba)

Borítókép: Budapest, 1961. Kisfiúk a Császár fürdő gyermekmedencéjében. Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum. Készítette: Patkó Klári. Azonosító: MTI-FOTO-826746

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 294 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

„Halló, halló, itt rádió Budapest”

1925. december elsején hangzott el az ünnepi bejelentés, amely a magyar rádiózás immár 95 esztendős történetének nyitányát jelezte.

„Sors, nyiss nekem tért, hadd tehessek Az emberiségért valamit!”

Ma 200 éve született a színész, hősszerelmes, forradalmár, katona, de mindenekelőtt az egyik legnagyobb magyar költő, Petőfi Sándor.

Az édesapa nyomdokán

Öt éve távozott a Jászai Mari-díjas színész, Ujlaky László, akinek édesapja is a világot jelentő deszkákat koptatta, mégsem bíztatta gyermekeit e hivatásra.

Csoda a vasút szerelmeseinek: a Magyar Vasúttörténeti Park

Gőzmozdonyok, dízelmozdonyok, motorkocsik, villamos mozdonyok, személykocsik, hóekék és sínautók összesen 70 000 négyzetméteren. Ez a csodavilág a Magyar Vasúttörténeti Park.