A művész, akinek a színház volt a legfontosabb

SKICC című rovatunkban a Nemzeti Archívum legrégebbi gyűjteményi egysége, a Sajtóarchívum anyagait olvashatják sok-sok érdekességgel. Száz éve, 1925. március 6-án született Kálmán György Kossuth-díjas színművész, aki azt vallotta: „Ez a pálya alkalmas arra, hogy valaki legendává váljék, a végelszámolásnál azonban semmi más nem számít, csak a színpad.”

Cikksorozat: Skicc

2025.03.06
3 perc

Budapesten, a Ferencvárosban született középpolgári családban. Kesztyűsinas korában a szuterénműhely ablakából lett figyelmes az ablak előtt rendszeresen elhaladó elegáns cipőpárra. Utána lopózva kiderítette, hogy a lábbeli gazdája színész – így került a színház vonzásába.

A Tiszta szerelem című miniatűrben (MTI Fotó: Keleti Éva)

Színi tanulmányait Makay Margit magániskolájában kezdte. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán (ma: Egyetem) 1949-ben kapott diplomát, majd Pécsre szerződött. Négy évet töltött a legendás Szendrő József által vezetett társulatnál, akiről így vallott: „Szendrő volt az első igazgatóm, mesterem, tanácsadóm, az »Etalon«.” 1953-ban Marton Endre hívására a Nemzeti Színházba szerződött, amelynek 27 évig volt a tagja. Olyan színészóriások mellett szerepelhetett, mint Bajor Gizi, Makláry Zoltán, Balázs Samu, Bihari József, Tímár József. 

Marat szerepében Peter Weiss drámájában a Nemzeti Színházban (MTI Fotó: Keleti Éva)

Első kiugró sikerét Félicien Marceau A tojás című darabjában aratta Marton Endre rendezésében, s ezután nehéz szerepekben vált a magyar színházművészet egyik legjelentősebb alakjává. Alakításaival nemzedékének jellegzetes vonásait örökítette meg: ő volt Peter Weiss drámájának megszállott forradalmár Marat-ja a darab hazai ősbemutatóján, Bolyai János, a rendhagyó zseni Németh László színművében, a Lear király szomorúan bölcs Bolondja, Hale tiszteletes Arthur Miller Salemi boszorkányok, Biff Az ügynök halála című darabjában és a bőrruhás Lucifer Madách Tragédiájának sokat vitatott előadásában. (A Madách Imre halála 100. évfordulójának emléknapjához időzített előadást Major Tamás vitte színre 1964 októberében, Ádámot Sinkovits Imre, Évát Váradi Hédi alakította, a jelmezeket pedig a pályakezdő Vágó Nelly tervezte.)

Sinkovits Imrével Az ember tragédiája próbáján (MTI Fotó: Keleti Éva)

Elegancia sugárzott belőle, szuggesztív stílusát, intellektuális játékát különös irónia és távolságtartás jellemezte. Egy-egy figura kidolgozásával rendkívül sokat foglalkozott, szinte összenőtt velük. Miközben szinte magára szabta az előadás stílusát és a darab hangvételét, a művészi alázat sem hiányzott belőle. Büszkén hangoztatta: számára a világnézet, a fő- és mellékállás és a társadalmi munka is a színház volt. Azt vallotta, minden este másnak kell lenni, színházat azért kell csinálni, hogy az ember önmagát mutassa meg. Egyik utolsó interjújában azt mondta: „Soha nem kellett mást csinálnom, nem kellett pártba lépnem, népfrontot szerveznem, közmegegyeznem – elég volt benne lennem olyan színházi produkciókban, amelyek a nézők helyett, a nézők nevében megfogalmazták a kort.” Sinkovits Imre szerint Kálmán Györgynek világnézete, életcélja volt a színház. A legenda szerint a színházon kívül igazán semmi más nem érdekelte. A barátait is onnan választotta, s még szerelmei között sem akadt a szakmán kívüli. Mély barátság fűzte Sinkovits Imréhez és a játékvezető Zsolt Istvánhoz, aki a Nemzeti Színház ügyelőjeként, majd főügyelőjeként is dolgozott.

Kálmán György, Básti Lajos és Sinkovits Imre a Lear király főpróbáján (MTI Fotó: Keleti Éva)

A hetvenes évek elejétől „kihátrált” a szakmából, úgy érezte, az élet túlment az ő normáin, értékrendjén, anakronisztikusnak érezte magát. A rádió kárpótolta, ahol óriási siker lett előadásában Szilágyi György Hanyas vagy? című monológja. 1980-ban otthagyta a Nemzeti Színházat, és a filmgyárhoz szerződött, de itt alig foglalkoztatták, pedig filmen is kiváló volt. Többek közt ő alakította a címszerepet a Jókai regényéből készült Rab Rábyban, s szerepet kapott Várkonyi Zoltán A kőszívű ember fiai című történelmi drámájában. Utoljára a Sára Sándor rendezésében 1987-ben készült Tüske a köröm alatt című filmben állt kamera elé. A közönségtől Molnár Ferenc Úri divatjában búcsúzott a Radnóti Színpadon; egy grófot játszott, a rá oly jellemző ironikus eleganciával, fanyar bölcsességgel. 

Simon Zsuzsával és Siklós Olgával a Magyar Rádió megbeszélésén (MTI Fotó: Hámor Szabolcs)

Szinkronszínészként ő volt Humphrey Bogart magyar hangja a Casablanca című, Kertész Mihály (Michael Curtiz) által rendezett filmklasszikusban, és szintén ő adta a televízió Leonard Bernstein-sorozatában a karmester magyar hangát. Hosszú hallgatás után színpadon a Korona Pódumban lépett fel, Arcok és harcok című estjén híres szerepeiből adott elő.

Kálmán György és Berek Kati a Szerelmem, Elektrában (MTI Fotó: Keleti Éva)

Mellőzöttsége visszahúzódóvá tette, nem próbálkozott, nem is keresett újabb lehetőségeket. Egészsége is megrendült, hosszú, súlyos betegség után Budapesten hunyt el 1989. február 19-én, 64 évesen. Művészi munkáját 1956-ban és 1958-ban Jászai Mari-díjjal ismerték el, 1966-ban érdemes, 1972-ben kiváló művész lett, 1970-ben Kossuth-díjat kapott. Emlékét őrzi az új Nemzeti Színház főbejárata mellett Marton László szobrászművész reliefje, egykori Bécsi kapu téri lakóházának falán 2006-ban emléktáblát avattak.

A színművészre emlékezve figyelmükbe ajánljuk a Törékeny boldogság című tévéfilm szerelmi történetét Kálmán Györggyel és Törőcsik Marival a főszerepben. Nézzék meg március 6-án az m3.hu műsorán!

Borítókép: A Katona József Színházban Miroslav Krleža Léda című komédiájában. Készítette: Keleti Éva. Tulajdonos: MTI/MTVA

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 303 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.