Már gyermekként rabul ejtette a képek rögzítésének titka, autodidakta módon kezdett fényképezni. Középiskolai tanulmányait félbehagyva 17 évesen szerződött a Magyar Távirati Iroda egyik jogelődjéhez, a Magyar Fotó Állami Vállalathoz laboratóriumi segédmunkásnak. Egy elkésett fotósnak köszönheti a lehetőséget, hiszen e beugrás alkalmával készítette első fotósorozatát. Szemfülességéért cserébe gyakornoknak állhatott, s ettől kezdve módja volt rendszeresen fényképezni és publikálni.
Szerencsés névvel jött világra, hiszen 20 év különbséggel, de egyazon néven két világhírű magyar fotográfus is született. Mindketten honvédelmi tudósítóként járták meg a vietnámi harcmezőket, fényképeztek frontvonalon, ellenséges területeken. Az idősebb számára – aki Robert Capára változtatta nevét – ez végzetes küldetés volt. A fiatalabb Friedmann Endre 4 hónap után nagy szerencsével és egy életveszélyes fertőzést túlélve tért haza a frontról. Amikor a Mekong folyón szeretett volna átkelni, megragadta őt egy fotótéma és lemaradt a hajóról. Míg a parton dolgozott, a hajó felrobbant, az erről készült kép a Fájdalom nevet kapta. Később egy folyóban állva fényképezte a vietnami hadifogolycserét, az erről készült Fogságból a szabadságba című sorozatáért 1974-ben elnyerte a World Press Photo első díját.
Honvédelmi tudósítóként gyakran fényképezett fegyveres testületeket és politikai eseményeket, egyedüli magyar sajtófotósként tudósított a csehszlovákiai beavatkozásról. Később végigkövette az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan bajkonuri felkészülését és a rendszerváltás után Antall József kormányfőt kísérve bejárta Amerikát. Szerette a fekete-fehér fotográfiákat, a tényeket, az embereket és az emberi történeteket bemutatva az élet mélységeit rögzítette páratlanul.
A Fiatalok - Szerelem című sorozata a világ akkori legrangosabb fotókiállításán, a kölni Photokinán 1963-ban nagydíjat kapott. 45 évvel később a kollekció egyik kulcsképe egy aukción rekordot döntött, a kikiáltási ár közel negyvenszereséért talált gazdára, kortárs fotóért a valaha volt legnagyobb összeget fizették érte Magyarországon.
Életművében jelentősek színészportréi és zsánerképei, dokumentarista fotói örökérvényűek. Munkái nemzetközi szinten elismertek, számos kiállításon vett részt Európában és az Egyesült Államokban. Életművének jelentősebb alkotásait A pillanatból élek című kötetben láthatjuk, az Emberek – Budapesti életképek albumában a főváros kevésbé emblematikus részeit és lakóit örökíti meg. Művei több múzeum és magángyűjtemény részét képezik.
A galériában Friedmann Endre képeiből láthatnak válogatást, melyben a színházi és a zenei élet legendáit örökítette meg. Kattintsanak és nézzék meg!
https://nemzetiarchivum.hu/bookmarks/collections/AflznwyCU6JvKH0d
A képgalériában látható képek:
1. Bujtor István egy fiatal lány társaságában
2. Halász Jutka, a Színművészeti Főiskola 21 éves hallgatójaként
3. Elizabeth Taylor és Richard Burton a Corvin Filmszínházban
4. Hernádi Gyula és Benkő László
5. Zsurzs Éva rendező az Abigél című film jelenetét állítja be
6. Őze Lajos színművész jelenetét rendezi Bacsó Péter
7. Latinovits Zoltán a Falak című film jelenetében
8. Törőcsik Mari és Maár Gyula nyilatkozik
9. Film készül az Omega együttesről
10. Karinthy rendez Kartinthyt
11. Balázsovits Lajos a Budai Várnegyedben
12. Szabó István és Béres Ilona az Álmodozások kora című kisjátékfilm forgatásán
13. Dózsa György életéről szóló film forgatásán
Jelentős és inspiráló életműve ma is sokakat ösztönöz, hogy a fotóművészet segítségével találják meg önmaguk és gondolataik kifejezésének módját.
Borítókép: Kiállításmegnyitó a Műcsarnokban 1979 Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum. Készítette: Benkő Imre.
Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 326 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.