A pesti legek aluljárója

Az Astoria megnyitása után három évvel adták át a főváros második korszerű aluljáróját. Az EMKE azóta is a történelmi kereszteződésben állja a gyalogosok rohamát.

Városi séták

2021.11.05 | olvasási idő: kb. 2 perc


A főváros egyik legforgalmasabb csomópontján, a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésében 55 éve nyitották meg a nagyközönség előtt az EMKE aluljárót. A helyszín az aluljárótól függetlenül is a pesti legek birtokosa. Itt működött az első mozi, az Apolló, a kabaré helyén itt épült a Corvin Nagyáruház, az első mozgólépcsővel. Az első forgalomirányító jelzőlámpa is a tér sarkán kezdett világítani. A „Blahán” álló nyilvános órához generációk boldog pillanatai kötődnek, találkák sorát igazították hozzá. Az éjjel-nappali Csemege Áruház is a Rákóczi úti sarkon üzemelt egykor.  

A kelet-nyugati földalatti vasút állomásához csatlakozó gyalogos-aluljáró építése a Blaha Lujza téren. (MTI Fotó: Lajos György)

Az 1966. november 5-től birtokba vett létesítmény a várostörténet jeles helyszínén vezet az utca szintje alá. Nevét a sarkon álló egykori EMKE (Erdélyi Magyarok Kulturális Egyesülete) kávéházról kapta, mely a 19. század végétől fontos találkozóhelyként a művészek körében is népszerű volt. A helyszín kulturális jellegét a színjátszás nagy magyar tragikájáról, Blaha Lujzáról elnevezett téren álló Népszínház, a későbbi Nemzeti Színház is erősítette. A leromlott állagú teátrumot az aluljáró illetve a földalatti vasút építésére hivatkozva bontották le. 

Budapest második modern gyalogos-aluljárója épült meg a Nagykörút és Rákóczi út kereszteződésében. (MTI Fotó: Lajos György)

Az épülő kelet-nyugati metró új megállóját az EMKE megnyitása után négy évvel, 1970-ben kötötték be az aluljáró forgalmába. A gránit járólapok és a falak fehér, a tartóoszlopok fekete márványborítása mára megkopott. Az eredeti tervek szerint az aluljáró két ütemben épült volna meg. A jelenlegi gyalogos forgalmú első ütem mellett kétszintes kereszteződéssel számoltak. A Nagykörutat a Rákóczi út alá bújtatva - szintben elkülönítve – szerették volna átvezetni a Dohány, illetve a Népszínház utca között, a gyalogos aluljáró alatti alagútszakasszal. Ez az elképzelés azonban sohasem valósult meg.

BORÍTÓKÉP: Budapest, 1974. február 24. Budapest forgalmi rendjének korszerűsítése érdekében a Nagykörút és Rákóczi út kereszteződésében gyalogos aluljárót építettek, amelyet 1966. november 5-én adtak át, és november 6-án nyitottak meg a forgalom előtt. A képen: az EMKE aluljáró egyik kijárata. MTI Fotó: Lajos György. Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-871998 

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 307 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

További cikkek:

A forradalom budapesti nyomai

Az 1848. március 15-i események helyszíneit járjuk be rövid összefoglalónkkal és a még fellelhető épületek és helyszínek fotóival. Tartsanak velünk!

Otthonába hozzuk a szabadságharc hőseit!

Bekukkantunk az m3.hu háza tájára, hogy lássuk, mivel készülnek az 1848-49-es forradalom és szabadságharc megünneplésére. Ígérjük, izgalmas lesz!

Aranyvonat

1946. augusztus 6-án érkezett meg Budapestre az „aranyvonat”, amely az Magyar Nemzeti Bank elhurcolt aranykészletét szállította vissza az országba.

Benedek Miklósra emlékezünk

A Halhatatlanok Társulatának egy újabb tagja csatlakozott az égi színház társulatához. Benedek Miklós Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész-rendezőre emlékezünk.