Elemi műszaki ismereteit szakmunkásként édesapja kovácsműhelyében szerezte, majd európai gyárakban tanulmányozta a gépgyártást. 25 éves korától a Budapesti Műegyetem Gépiparműtani Tanszékének tanműhelyét vezette közel 50 éven át. Saját költségén alkalmazott két segédet, így szabadidejében kedvére kísérletezhetett a műhelyben. Egyik este útban hazafelé a Műegyetem tanárával, Bánki Donáttal egy virágáruslányra figyeltek fel, aki a szájában tartott vékony csőbe levegőt fújva oldotta permetté a növényeinek szánt vizet. Állítólag ez adta az ötlet a porlasztó elkészítéséhez, ami forradalmasította a belső égésű motorok működését. A karburátor azóta is biztonságosan és hatékonyan állítja elő a motorok számára szükséges üzemanyag-levegő keveréket. Ezzel indulhatott világhódító útjára a gépkocsigyártás.
Csonka nevéhez köthető több gépkocsi, tehergépkocsi, autóbusz, csomagszállító-kisbusz tervezése és gyártása. A Magyar Posta részére autót szerkesztett, amely mint postaautó 1905. május 31-én indult próbaútjára a volán mögött Csonka Jánossal. Ezért ez a nap tekinthető a magyar autógyártás kezdetének. A mai gépjárműgyártásból a korszerűbb üzemanyag-befecskendezés teljesen kiszorította a karburátort, de a kétütemű motorok, robogók és kisgépek körében még mindig nélkülözhetetlen.
Borítókép: Az 1900-ból származó Wesseldorfer típusú személygépkocsi MTI fotó: Bojár Sándor Fotóarchívum azonosító: MTI-FOTO-825062
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 319 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.