45 éve történt a Boráros téri HÉV-baleset

1978-ban ezen a napon a délutáni csúcsforgalomban vált fékezhetetlenné a Csepeli HÉV a Boráros téri végállomáson, ami az egyik legsúlyosabb budapesti HÉV-balesethez vezetett.

Múltidő

2023.04.13 | olvasási idő: kb. 2 perc


A Csepel felől érkező HÉV-szerelvény 17.15-kor a Boráros téri végállomáson előbb a megállító baknak, majd a hűvös idő miatt zsúfolt utasvárónak és végül a forgalmi iroda épületének ütközött. A mozdonyvezetőnek a záróbaktól számított 150 méterre öt kilométer per órára kellett volna csökkentenie a szerelvény sebességét, az azonban műszaki hiba miatt a későbbi törvényszéki szakértői vizsgálat szerint 30-40 kilométer közötti sebességgel továbbhaladt. A vizsgálat felfedte, hogy egy elektromos hiba következtében a fékezéshez szükséges sűrített levegőt előállító kompresszorok már nem működtek, miután a szerelvény a csepeli végállomást elhagyta. A sűrített levegős tartályok nyomása az út alatt annyira lecsökkent, hogy a fékezés végül lehetetlenné vált. A műszaki hiba miatt a villamosfék is használhatatlan lett, így a Boráros téren a szerelvényt már nem lehetett megállítani.

A kisiklott szerelvény (MTI Fotó: Pálya Zoltán)

A baleset bekövetkeztéhez nemcsak a műszaki hiba, hanem a motorvezető, majd a tőle menet közben az irányítást átvevő második motorvezető hibája is hozzájárult, mivel a nyomáscsökkenés hibajelzéseit figyelmen kívül hagyva nem intézkedtek időben a szerelvény megállításáról. A tömegszerencsétlenség végül 18 halálos áldozatot követelt és további 25 ember szenvedett sérüléseket. A korabeli sajtó kiemeli a tűzoltók gyors reakcióját és azt, hogy a mentőkkel közös erőfeszítéseiknek volt köszönhető, hogy az áldozatok száma nem lett magasabb. A katasztrófa hírére az ügyeletes kórház mellett más kórházak is jelezték, hogy felkészültek a sebesültek fogadására. Számos orvos ugyanis önként vállalta a túlórát a körülményekre tekintettel, így a cikkek a betegellátásban dolgozókról is a legnagyobb elismeréssel emlékeznek meg. 

Borítókép: HÉV-baleset a Boráros téren MTI Fotó, Készítette: E. Várkonyi Péter Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum: MTI-FOTO-FNYIP19780413042

Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 324 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

 

További cikkek:

Kossuth híd – átkelő tíz évre

A II. világháborúban a németek felrobbantották a budapesti Duna-hidakat, az ostrom utáni első állandó híd a Kossuth és a Batthyány teret kötötte össze. 1946-tól 1956-ig működött, 1960-ban lebontották.

Zorán 80!

Generációtól függetlenül bárki fel tudna idézni egy-egy Zorán-slágert, így egy ország örülhet, amiért a zenélést választotta a villamosmérnöki hivatás helyett. 80. születésnapján köszöntjük Sztevanovity Zoránt!

Moliére-től a kabaréig

95 éve született a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes és kiváló művész Körmendi János, akire a nagyközönség elsősorban mint nagy nevettetőre emlékszik.

Józsika, a legendás hang

Hacser Józsa kétszeres Jászai Mari-díjas művészre, az egyik legkülönlegesebb hangú színésznőnkre emlékezünk halálának 10. évfordulóján.