A Csepel felől érkező HÉV-szerelvény 17.15-kor a Boráros téri végállomáson előbb a megállító baknak, majd a hűvös idő miatt zsúfolt utasvárónak és végül a forgalmi iroda épületének ütközött. A mozdonyvezetőnek a záróbaktól számított 150 méterre öt kilométer per órára kellett volna csökkentenie a szerelvény sebességét, az azonban műszaki hiba miatt a későbbi törvényszéki szakértői vizsgálat szerint 30-40 kilométer közötti sebességgel továbbhaladt. A vizsgálat felfedte, hogy egy elektromos hiba következtében a fékezéshez szükséges sűrített levegőt előállító kompresszorok már nem működtek, miután a szerelvény a csepeli végállomást elhagyta. A sűrített levegős tartályok nyomása az út alatt annyira lecsökkent, hogy a fékezés végül lehetetlenné vált. A műszaki hiba miatt a villamosfék is használhatatlan lett, így a Boráros téren a szerelvényt már nem lehetett megállítani.
A baleset bekövetkeztéhez nemcsak a műszaki hiba, hanem a motorvezető, majd a tőle menet közben az irányítást átvevő második motorvezető hibája is hozzájárult, mivel a nyomáscsökkenés hibajelzéseit figyelmen kívül hagyva nem intézkedtek időben a szerelvény megállításáról. A tömegszerencsétlenség végül 18 halálos áldozatot követelt és további 25 ember szenvedett sérüléseket. A korabeli sajtó kiemeli a tűzoltók gyors reakcióját és azt, hogy a mentőkkel közös erőfeszítéseiknek volt köszönhető, hogy az áldozatok száma nem lett magasabb. A katasztrófa hírére az ügyeletes kórház mellett más kórházak is jelezték, hogy felkészültek a sebesültek fogadására. Számos orvos ugyanis önként vállalta a túlórát a körülményekre tekintettel, így a cikkek a betegellátásban dolgozókról is a legnagyobb elismeréssel emlékeznek meg.
Borítókép: HÉV-baleset a Boráros téren MTI Fotó, Készítette: E. Várkonyi Péter Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum: MTI-FOTO-FNYIP19780413042
Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 324 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.