45 éve történt a Boráros téri HÉV-baleset

1978-ban ezen a napon a délutáni csúcsforgalomban vált fékezhetetlenné a Csepeli HÉV a Boráros téri végállomáson, ami az egyik legsúlyosabb budapesti HÉV-balesethez vezetett.

Múltidő

2023.04.13 | olvasási idő: kb. 2 perc


A Csepel felől érkező HÉV-szerelvény 17.15-kor a Boráros téri végállomáson előbb a megállító baknak, majd a hűvös idő miatt zsúfolt utasvárónak és végül a forgalmi iroda épületének ütközött. A mozdonyvezetőnek a záróbaktól számított 150 méterre öt kilométer per órára kellett volna csökkentenie a szerelvény sebességét, az azonban műszaki hiba miatt a későbbi törvényszéki szakértői vizsgálat szerint 30-40 kilométer közötti sebességgel továbbhaladt. A vizsgálat felfedte, hogy egy elektromos hiba következtében a fékezéshez szükséges sűrített levegőt előállító kompresszorok már nem működtek, miután a szerelvény a csepeli végállomást elhagyta. A sűrített levegős tartályok nyomása az út alatt annyira lecsökkent, hogy a fékezés végül lehetetlenné vált. A műszaki hiba miatt a villamosfék is használhatatlan lett, így a Boráros téren a szerelvényt már nem lehetett megállítani.

A kisiklott szerelvény (MTI Fotó: Pálya Zoltán)

A baleset bekövetkeztéhez nemcsak a műszaki hiba, hanem a motorvezető, majd a tőle menet közben az irányítást átvevő második motorvezető hibája is hozzájárult, mivel a nyomáscsökkenés hibajelzéseit figyelmen kívül hagyva nem intézkedtek időben a szerelvény megállításáról. A tömegszerencsétlenség végül 18 halálos áldozatot követelt és további 25 ember szenvedett sérüléseket. A korabeli sajtó kiemeli a tűzoltók gyors reakcióját és azt, hogy a mentőkkel közös erőfeszítéseiknek volt köszönhető, hogy az áldozatok száma nem lett magasabb. A katasztrófa hírére az ügyeletes kórház mellett más kórházak is jelezték, hogy felkészültek a sebesültek fogadására. Számos orvos ugyanis önként vállalta a túlórát a körülményekre tekintettel, így a cikkek a betegellátásban dolgozókról is a legnagyobb elismeréssel emlékeznek meg. 

Borítókép: HÉV-baleset a Boráros téren MTI Fotó, Készítette: E. Várkonyi Péter Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum: MTI-FOTO-FNYIP19780413042

Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 324 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.

 

További cikkek:

Karinthy „Cini” 100!

A maga gyereke és az én gyerekem veri a mi gyerekünket, jellemezte kaotikus családi életét a zseniális író atya. A perpatvar szenvedő alanya a legkisebb Karinthy fiú, Ferenc volt.

Akiben a Kaláka és a Beatles együtt él: Mikó István, az örökifjú komédiás

A Jászai Mari-díjas színész, zenész, rendező, volt színházigazgató immáron hetvenéves, de ma is játszik, bolondozik, énekel és rendez. (Videóval!)

Nagyáruházak egykor- a vásárlás fellegvárai

A plázák előfutárai voltak, a fogyasztás klasszikus jelképeivé váltak. A hányatott sorsú Corvin Áruház mozgólépcsőjével és partiteraszával, míg a Párisi Nagy Áruház - a későbbi Divatcsarnok - Lotz Károly freskóival és korcsolyapályájával is beírta nevét a hazai kereskedelem aranykönyvébe.

Holnap gyereknap!

Visszarepülünk az időben a régi játszóterekre… Nektek melyik volt a kedvenc játékotok? Hová kellett mindig sorban állni?