45 éve történt a Boráros téri HÉV-baleset
1978-ban ezen a napon a délutáni csúcsforgalomban vált fékezhetetlenné a Csepeli HÉV a Boráros téri végállomáson, ami az egyik legsúlyosabb budapesti HÉV-balesethez vezetett.
Múltidő
2023.04.13 | olvasási idő: kb. 2 perc
A Csepel felől érkező HÉV-szerelvény 17.15-kor a Boráros téri végállomáson előbb a megállító baknak, majd a hűvös idő miatt zsúfolt utasvárónak és végül a forgalmi iroda épületének ütközött. A mozdonyvezetőnek a záróbaktól számított 150 méterre öt kilométer per órára kellett volna csökkentenie a szerelvény sebességét, az azonban műszaki hiba miatt a későbbi törvényszéki szakértői vizsgálat szerint 30-40 kilométer közötti sebességgel továbbhaladt. A vizsgálat felfedte, hogy egy elektromos hiba következtében a fékezéshez szükséges sűrített levegőt előállító kompresszorok már nem működtek, miután a szerelvény a csepeli végállomást elhagyta. A sűrített levegős tartályok nyomása az út alatt annyira lecsökkent, hogy a fékezés végül lehetetlenné vált. A műszaki hiba miatt a villamosfék is használhatatlan lett, így a Boráros téren a szerelvényt már nem lehetett megállítani.
A baleset bekövetkeztéhez nemcsak a műszaki hiba, hanem a motorvezető, majd a tőle menet közben az irányítást átvevő második motorvezető hibája is hozzájárult, mivel a nyomáscsökkenés hibajelzéseit figyelmen kívül hagyva nem intézkedtek időben a szerelvény megállításáról. A tömegszerencsétlenség végül 18 halálos áldozatot követelt és további 25 ember szenvedett sérüléseket. A korabeli sajtó kiemeli a tűzoltók gyors reakcióját és azt, hogy a mentőkkel közös erőfeszítéseiknek volt köszönhető, hogy az áldozatok száma nem lett magasabb. A katasztrófa hírére az ügyeletes kórház mellett más kórházak is jelezték, hogy felkészültek a sebesültek fogadására. Számos orvos ugyanis önként vállalta a túlórát a körülményekre tekintettel, így a cikkek a betegellátásban dolgozókról is a legnagyobb elismeréssel emlékeznek meg.
Borítókép: HÉV-baleset a Boráros téren MTI Fotó, Készítette: E. Várkonyi Péter Tulajdonos: MTVA Sajtó- és Fotóarchívum: MTI-FOTO-FNYIP19780413042
Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 324 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
Kossuth híd – átkelő tíz évre
A II. világháborúban a németek felrobbantották a budapesti Duna-hidakat, az ostrom utáni első állandó híd a Kossuth és a Batthyány teret kötötte össze. 1946-tól 1956-ig működött, 1960-ban lebontották.
Zorán 80!
Generációtól függetlenül bárki fel tudna idézni egy-egy Zorán-slágert, így egy ország örülhet, amiért a zenélést választotta a villamosmérnöki hivatás helyett. 80. születésnapján köszöntjük Sztevanovity Zoránt!
Moliére-től a kabaréig
95 éve született a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes és kiváló művész Körmendi János, akire a nagyközönség elsősorban mint nagy nevettetőre emlékszik.
Józsika, a legendás hang
Hacser Józsa kétszeres Jászai Mari-díjas művészre, az egyik legkülönlegesebb hangú színésznőnkre emlékezünk halálának 10. évfordulóján.