80 éve halt meg Bartók Béla, a modern zeneszerzés magyar úttörője

SKICC című rovatunkban a Nemzeti Archívum legkorábban létrejött gyűjteményi egysége, a Sajtóarchívum anyagait olvashatják sok-sok érdekességgel. Ezúttal a nyolcvan éve elhunyt legendás zeneszerzőre, Bartók Bélára emlékezünk, aki népzenekutatóként, pedagógusként és zongoraművészként egyaránt beírta nevét a magyar zenetörténet nagykönyvébe.

Cikksorozat: Skicc

2025.09.26
4 perc

Bartók Béla 1881. március 25-én született a bánsági Nagyszentmiklóson (ma Sannicolau Mare, Románia). Több hangszeren is játszó iskolaigazgató apja a helyi műkedvelő zeneegylet elnöke volt. A kis Béla ötéves korától tanult zongorázni tanítónő anyjától, kilencévesen pedig már komponált, majd szerzeményeit két év múlva nyilvános koncerten adta elő. Zenei tanulmányait 1894-ben Pozsonyban kezdte meg, 1899-től a budapesti Zeneakadémia növendéke volt. Érdekesség, hogy pályája kezdetén zongoristaként tűnt fel, komponálni csak huszonegy évesen kezdett el újra. Ebben az időben ismerkedett meg Geyer Stefivel: az ifjú hegedűművésznő iránt táplált reménytelen szerelme döntő szerepet játszott zeneszerzői stílusának kialakulásában. 

Az ifjú Bartók Béla (MTI Fotó: Szebellédy Géza)

Tanulmányai befejezése után Bartók a magyar népzene felé fordult: először 1904-ben jegyzett le népdalokat, s még abban az évben készítette első népdalfeldolgozásait. Kodály Zoltánnal itthon és a szomszédos országokban több ezer népdalt gyűjtöttek össze, a népi dallam- és ritmusvilág műveik szerves részévé vált.

Bartók zenéjét kezdetben heves elutasítás fogadta disszonáns hangja, válsághangulata és paraszti színei miatt. 1911-ben írott egyetlen operáját, A kékszakállú herceg várát játszhatatlannak minősítették és elutasították, ezért 1912-ben visszavonult a zenei közélettől. 1917-ben aztán nagy sikerrel mutatták be a szintén Balázs Béla szövegkönyvére komponált A fából faragott királyfi című táncjátékát (a zenekari szvit 1931-ben született), majd egy évvel később A kékszakállú herceg várának átdolgozott változatát. Harmadik színpadi művének, A csodálatos mandarinnak 1926-os kölni premierje botrányba torkollott, az 1945-ös hazai bemutatót pedig már nem érte meg.

Nemcsak színpadi művei szültek konfliktusokat: a szlovák és román népdalok gyűjtése miatt Bartókot hazafiatlansággal is megvádolták. 1923-ban újra megnősült, tanítványát, Pásztory Dittát vette el. Ugyanebben az évben írta Táncszvit című művét a főváros egyesítésének jubileumi ünnepségére. Külföldön egyre nőtt hírneve előadóként és zeneszerzőként is, de idehaza egyfajta belső emigrációban élt.  Végül 1940-ben Amerikába emigrált.

Bartók Béla szobra a főváros XI. kerületében (MTI Fotó: Róka László)

A Columbia Egyetemen folytatta népzenei kutatásait, az intézmény még 1940-ben díszdoktorává avatta. Elhatalmasodó tüdőbetegsége és leukémiája, amit környezete eltitkolt előle, egyre jobban akadályozta a tanításban és koncertezésben, utolsó nyilvános koncertjét 1943 januárjában New Yorkban adta. Élete végén írott nagy kompozíciója a honvágyát és minden keservét zenébe öntő vallomás, a Serge Koussevitzky karmester felkérésére írt Concerto, illetve a Yehudi Menuhin számára komponált Hegedű szólószonáta. Brácsaversenye és feleségének ajánlott 3. zongoraversenye torzóban maradt, ezeket Serly Tibor fejezte be. Bartók Béla 1945. szeptember 26-án halt meg New Yorkban, hazahozott hamvait 1988. július 7-én Budapesten helyezték végső nyugalomra. 

Kálmán Kata : Bartók Béla portréja (MTI Fotó: Szebellédy Géza)

A minden műfajban nagy kísérletező kedvvel alkotó Bartók dinamikus és változatos stílusát élénk ritmus, a diatonikus és kromatikus elemek együttélése jellemzi. Mesterműve a román népballadára írt Cantata Profana kórusmű (amely Paul Sacher svájci karmester és mecénás kérésére született), a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, a Divertimento (amelyet a dzsesszklarinétos Benny Goodmannek és Szigeti József hegedűművésznek írt), a Kontrasztok, az Allegro barbaro című zongoradarab, hat vonósnégyese és három zongoraversenye. Kutatói eredményei is korszakosak, számos népdalgyűjteményt állított össze. Minden harmadik kompozíciója népdalfeldolgozás, vagy tartalmaz népdaltémájú tételt, ahogy befejezetlen kompozíciói között is van három népdalfeldolgozás. Gyermekeknek és Mikrokozmosz című kötetei a zongorapedagógia alapművei, rengeteg cikket írt a kortárs muzsikáról és a népzenéről. Művészi nagysága ellenére szerény maradt, kora egyik legnagyobb humanistája volt.

Bartókné Pásztory Ditta a Lorántffy Zsuzsanna utcai Zenei Általános Iskolában. (MTI Fotó: Molnár Edit)

Nevét számos intézmény viseli, mások mellett a budapesti konzervatórium, a komolyzenét sugárzó közszolgálati rádiócsatorna, a Müpa Nemzeti Hangversenyterme, a szegedi és a miskolci egyetem művészeti kara, a dunaújvárosi színház. Emlékét őrzi nemzetközi kórus- és zongoraverseny, operafesztivál, sőt egy kisbolygó is. Minden évben születésnapján ítélik oda egy előadóművésznek és egy zeneszerzőnek a Bartók Béla-Pásztory Ditta díjat. Utolsó budapesti lakhelyén, a II. kerületi Csalán úton emlékháza működik. Műveinek teljes jegyzékét Szőllősy András zenetörténész állította össze. Népzenei gyűjtést tartalmazó fonográfhengereit a Néprajzi Múzeum őrzi. 2016-ban, születésének 135. évfordulója alkalmából Bartók-évet tartottak Magyarországon. A Bartók Archívum 2020-ban indított, Népzene Bartók műveiben elnevezésű új adatbázisa a zeneszerző eredeti népi dallamokat felhasználó műveinek népzenei forrásait mutatja be, ezzel is megkönnyítve az életmű iránt érdeklődők, illetve a kutatók munkáját.

Borítókép: Bartók Béla zeneszerző szobra Nagyszentmiklóson. Készítette: Haáz Sándor. Tulajdonos: MTI

Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 325 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.