A balatoni gőzhajózás gondolatát Kossuth Lajos vetette fel elsőként, az 1846-ban alakult Balaton Gőzhajózási Társaság alapszabály-tervezete is az ő keze írását dicséri. Széchenyi István Balatoni gőzhajózás című röpiratában hangsúlyozta a gőzhajózás szükségességét, az idegenforgalommal, halászattal, vízszabályozással, iparosodással, kikötők építésével, munkahelyteremtéssel való összefüggéseit.
Szeptember 21-én – Széchenyi ötvenötödik születésnapján – már vízre is bocsátották az első balatoni gőzhajót. A Kisfaludy névre keresztelt hajó gőzgépe Angliában, a hajótest az Óbudai Hajógyárban készült. A gőzös próbaútja Balatonfüredről Kenesére vezetett. Ezután egy év alatt sorra épültek kikötők Badacsonyban, Alsóörsön, Bogláron, Révfülöpön, majd később Füreden.
Borítókép: Siófok, 1907. A Baross gőzhajó Siófoknál. Tulajdonos: MTVA Fotóarchívum. Azonosító: MTI-FOTO-750591
Kedves Olvasó, folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 305 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva további érdekes felvételeket talál.