Az első magyar holdrakéta

Hazánk igen hamar bekapcsolódott a Hold meghódításáért folyó űrversenybe – a gyerekek szívén keresztül.

Múltidő

2020.10.07 | olvasási idő: kb. 5 perc


Kis lépés volt ugyan az emberiségnek, de nagy öröm az apró embereknek, amikor az ELZETT Magyar Lemezipari Művek lemezárugyára 1965 karácsonyán új játékokkal jelentkezett. Köztük a hazai fejlesztésű holdkomppal és holdrakétával - évekkel megelőzve az amerikai Apolló-programot, s az azt megkoronázó 1969-es holdrasszállást. A magyar holdrakéta a csúcsán lévő érintkező megnyomását követően önerőből talpra állt, s automatikusan kinyílt a kabin ajtaja.
A lemezárugyár újdonságokkal készült a karácsonyi játékvásárra (1965) (MTI Foto: Hadas János)
Az 1960-as években már nagy sorozatban és bőséges választékban készültek a felhúzható, lendkerekes magyar lemezjátékok. A járműpalettán az űrhajón kívül más légi járművek – helikopterek és repülőgépek – is feltűntek a verseny- és luxusautók, tűzoltókocsik, motorok, vonatok, rollerek és robogók között. A Lemezipari Művek győri lemezárugyárában akkoriban évente összesen egymillió darabot szereltek össze a különböző típusokból.
Klasszikus kétajtós levehető tetejű modellek minőségellenőrzését végzik a gyártósoron (1961) ) (MTI Foto: Kácsor László)
Az üzem 1965-re már 130-féle játékot gyártott, az újdonságok között szerepelt a szovjet TU–104-es sugárhajtóműves repülőgép modellje, a dodzsem és a holdrakéta. A gyár a máig ikonikus nyugati sportmodell, a James Bond filmekből (Dr.No -1962, Casino Royale -1967) ismerős Jaguár E-type gyártását is megindította. Mindezt akkor, amikor a James Bond filmek hazai mozikban és a képernyőkön való felbukkanásáig – tulajdonképpen a rendszerváltásig - még évtizedeket kellett várni. A lemezből összeállított, kattogó géppisztoly mellett jóval emberbarátibb megoldások is foglalkoztatták a gyár fejlesztőit. A népgazdasági tervezés házias formája, a kicsik takarékosságra neveléséhez megszületett a legendás kutyaház lemezpersely, a blöki nyelvet öltő pénznyelőjével. A rugós megoldások mellett a modern kor követelményeihez illeszkedő módon lassan az elemes működésű, világító, villanymotoros önjáró vagy zsinóros távirányítású portékák is megjelentek az játékboltok polcain.
Az ikonikus kutyanyelves fém pénzpersely (1960) (MTI Foto: Urbán Nándor)
Az ajándékozást követő komoly nyúzópróba során sokszor adódtak orvoslásra váró problémák az elrontott játékokkal. Erre szolgált a lemezárugyár fővárosi, Kecskeméti utcai szervize. Ebbe a játékjavítójába vihették működésképtelenné vált játékszereiket a szülők és a gyerekek. A szervizben – miként az igazi autójavítóban – tartozékokat, pótalkatrészeket is lehetett vásárolni az egyes gyártmányokhoz.
A budapesti játékjavító részlegnek is akadt munkája az ünnep után (1965) (MTI Foto: Kunkovács László)
Az államosítás után győri Fémdoboz és Tubus Művek néven, majd az ELZETT gyáregységeként, később Lemezárugyár néven koncentrált játékgyártó bázist hoztak létre a telephelyen. Az ELZETT Művekhez tartozó lemezárugyár győri telephelyén 1957-ben kezdődött a játékgyártás, bár a Kohó- és Gépipari Minisztérium döntése alapján az ELZETT Soproni üzemében már 1953-tól gyártottak lemezjátékokat.
Forma 1-es Lotus játék versenyautók a Lemezárugyár győri telephelyén (1981) (MTI Foto: Matusz Károly)
Az ötvenes évek végén fejlesztették a gyártástechnológiát, ezután születtek a legendás játékok. Először külföldi minták alapján kezdték előállítani a rugós, bonyolultabb szerkezetű felhúzós játék teherautókat és repülőgépeket. Később ez a komplett gyáregység a Magyar Lemezárugyár név alatt működött tovább, s egy egész generáció nőtt fel a nagy sorozatban előállított termékein. A játéküzem az 1980-as évek végére bezárt, a telep épületeit is elbontották 2008-ban, Győrben.
A győri Lemezárugyár által gyártott Lendület elnevezésű lendkerekes, fém motorkerékpár (1960) (MTI Foto: Urbán Nándor)
Borítókép: Budapest, 1965. november 27. A Lemezipari Művek karácsonyi újdonságai. Készítette: Hadas János. Azonosító: MTI-FOTO-851031
További cikkek:

70 éves a Magyar-vándor névadója

A Magyar-orsó, a szökkenő vándor és a Magyar-vándor tornagyakorlatokat Dr. Magyar Zoltánnak köszönhetjük, aki a világon elsőként mutatta be ezeket az új elemeket lólengésben.

„Szerelmet vallok a magyar nyelvnek”

Az irodalmi magyar nyelv képviselője lelkekig ható öblös hangjával és egész színpadot betöltő egyéniségével sokakat elbűvölt. Mádi Szabó Gábor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművészre emlékezünk.

95 éve született a Fekete Párduc, minden idők egyik legjobb kapusa

„Végtelenül szerencsés embernek tartom magam, akinek volt módja és lehetősége egy olyan csapatban játszani, amely a maga idejében négy és fél évig ült a világ tetején, s velünk volt egy egész nemzet határon belül és határon kívül.” Grosics Gyula

Locsolkodás, hímes tojás - húsvéti népszokások képekben

Közeledik a húsvét hétfő. Régi képek segítségével idézzük föl a húsvéti hagyomány legfontosabb, napjainkra kihalófélben lévő elemeit.