
50 éves a budapesti 2-es metró
A más néven kelet-nyugati metróvonal második szakaszát a Deák tér és a Déli pályaudvar között 1972. december 22-én adták át az utazóközönségnek.
Városi séták
2022.12.22 | olvasási idő: kb. 2 perc
Az így már teljes hosszában közlekedő földalatti építése 1950-ben kezdődött, és az első szakasz a Fehér út (Örs vezér tere) és a Deák Ferenc tér között 1970-ben készült el. A tervezés során dőlt el, hogy a vonal nem a Thököly úton, hanem a kisebb forgalmú Kerepesi út irányába halad majd. Az Astoria, a Pillangó utcai és a Fehér úti megállók ekkor még hiányoztak, és a Kossuth téri állomás is csak utólag került a tervbe, mivel ezt a megállót eredetileg a Szabadság térre szánták. A tervezők a Népstadionnál (ma Stadionok) terveztek a gödöllői HÉV-vel közös végállomást kialakítani, ennek négy vágánya az állomáson a mai napig látható.
A főváros új nevezetességei lettek a metróaluljárók, melyek kialakítása egyes helyeken komoly nehézségekbe ütközött. Az Astoria aluljáró építésekor például mindvégig biztosítani kellett a felette elhaladó villamosforgalmat. Ezzel szemben az ún. „EMKE-aluljáró” a Blaha Lujza téren Budapest egyik legnagyobb gyalogosforgalmú csomópontját tehermentesítette. Az aluljárókat a peronokkal modern mozgólépcsők kötötték össze, amelyekkel a legmélyebb állomásra is 50 másodperc alatt le lehetett jutni. A metróvonalat 2004 és 2008 között felújították, és 2013 óta új szerelvények közlekednek. Nézzék meg képválogatásunkat, amely a budapesti közösségi közlekedés egyik fő ütőerének számító 2-es metró történetét idézi fel!
- A Déli pályaudvar állomásalagútjában (MTI Fotó: Bara István)
- Az Örs vezér téri végállomás építése 1968-ban (MTI Fotó: Lajos György)
- Próbaút az első szakasz átadása előtt (MTI Fotó: Bara István)
- Az első mozgólépcsőelem a Baross téren (MTI Fotó: Bars István)
- A Pillangó utcai állomás 1970-ben (MTI Fotó: Járai Rudolf)
- Az Astoria aluljáró építése (MTI Fotó: Bojár Sándor)
- Szolgálati jármű a Keleti pályaudvarnál (MTI Fotó: Bara István)
- Az első metrószerelvény (MTI Fotó: Kovács Sándor)
- Hegesztők a Déli pályaudvarnál 1964-ben (MTI Fotó: Bara István)
- Mozgólépcső a Keletinél (MTI Fotó: Bara István)
- Alstom szerelvény (MTI Fotó: Jászai Csaba)
Borítókép: A Blaha Lujza téri megálló az átadás napján MTI Fotó, Készítette: Bara István Tulajdonos: MTI Zrt. Fotóarchívum Azonosító: MTI-FOTO-864728
Kedves Olvasó! Folyamatosan bővülő Fotótárunkban jelenleg több mint 322 ezer fénykép közül válogathat. Ha cikkünk felkeltette érdeklődését, ide kattintva számos további érdekes felvételt talál.
Moliére-től a kabaréig
95 éve született a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes és kiváló művész Körmendi János, akire a nagyközönség elsősorban mint nagy nevettetőre emlékszik.
Kaszárnyából a színpadra
A 130 éve született, legendásan szép hangú Makay Margit 98 évet élt, és még 93 évesen is játszott. Korengedménnyel és szülői engedéllyel került tizenöt évesen a színiakadémiára, Jászai Mari „apródja” volt, és még színdarabot is írt és rendezett.
Latinovits apródjából a Nemzet Színésze
Köszöntjük a ma 75 éves Cserhalmi Györgyöt, aki sok más elismerés mellett 2022-ben elnyerte a Színházi Kritikusok Céhének életműdíját is.
Regnum Marianum
Hetven esztendeje, 1951. szeptember 23-án robbantották fel a Városliget szélén álló Regnum Marianum-templomot.